Kunst, design og arkitektur - studieforberedende

​Kunst, design og arkitektur forbereder deg for videre studier på høyskole og universitet. Samtidig får du muligheten til å utvikle deg kreativt.

Du bør like å arbeide både med teoretiske og praktiske fag. I de praktiske programfagene lærer du å tegne og utforme gjenstander i ulike materialer. Du får kunnskap om kunst og kultur, steds- og byutvikling, estetikk, farger og design.

Studiet er treårig. Hvert år er lagt opp med 10 praktiske programfagstimer hver uke knyttet til fagene kunst, design og arkitektur.

Ved å klikke her kan du se et syv minutters langt videoinnslag hvor elever fra Tangen forteller om hvordan livet på KDA kan være.

Dessuten kan du velge realfag i fagkretsen og dermed styrke kvalifikasjonene dine for å komme inn på tekniske studier – som for eksempel arkitekt, ingeniør eller industridesigner.

I tillegg til fag fra eget programområde vil det være mulig å velge programfag fra både Medier og kommunikasjon og Studieforberedende program.

Ung kvinne ved staffeli - Klikk for stort bildeKREATIV VEI TIL STUDIEKOMPETANSE. På Kunst, design og arkitektur kan du jobbe praktisk og estetisk samtidig som du får studiekompetanse. Tangen VGS / Inge T. Dalen

Fagvalg og timetall

Som elev på kunst, design og arkitektur følger du obligatoriske fellesfag og to obligatoriske programfag. Norsk, kroppsøving, design og arkitektur,  kunst og visuelle virkemidler er fag som går over alle tre årene.

Fellesfag og programfag vg1

2t religion (A)

10 timer valgfritt programfag

A=avsluttende fag

Matematikk og fremmedspråk er en del av fellesfagene, men innenfor disse kan du velge språk (fransk, tysk eller spansk) og mellom praktisk eller teoretisk matematikk.

Les mer info om Kunst, design og arkitektur på vilbli.no (fylkenes informasjonstjeneste for søkere til videregående opplæring)