Tøff tredagerstest er over: De får mobilen tilbake

Tar du telefonen fra en tenåring, tar du kanskje livslykken fra hen? Disse fire kan svare, etter digital avrusning.

Fire ungdommer ved bord med mobil på. - Klikk for stort bildeEndelig - Natalie (f.v.), Sebastian, Mia og Oliver kan igjen la fingrene løpe over skjermen. Tangen vgs

Har de skjelvinger i fingrene? Rødkantede øyne? Dype sår i sjelen?

Jeg er spent på gjensynet med Mia, Sebastian, Natalie og Oliver i 1MKA. Riktignok gikk de helt frivillig med på å være uten mobilen i tre skoledager, men skulle det vise seg å bli tortur?

Smilende som influencere på TikTok og nesten like lettbeinte som treningsnarkomane på Insta kommer de imot meg, nå med mobilen for hånden eller i lomma. Men hvordan gikk de tre dagene?

Ung jente med mobil - Klikk for stort bilde Tangen vgs

Natalie Røysland Haugen
Skjermtid: Ca. seks timer pr. dag. Mye Snap og Insta.
- De gikk fint. Ikke veldig fint, men fint. Innimellom fikk jeg litt småpanikk, siden mobilen ikke lå i lomma. Men så kom jeg på at den ble oppbevart i en boks på Servicetorget på skolen. I timene fulgte jeg litt mer med, siden fristelsen til å se på snapper var borte, og jeg jobbet litt bedre med oppgaver. Jeg synes folk bør legge vekk mobilen innimellom, men mobilforbud på skolen er ikke veien å gå.

Ung jente med mobil - Klikk for stort bilde Tangen vgs

Mia Tomine Neset
Skjermtid: Minst 10 timer daglig. Snap, Insta, TikTok. 
- De første dagene var ganske greie, men den siste dagen ble tyngre, for da gledet jeg meg til å få telefonen tilbake. Nei, jeg unngikk skjelvinger; så avhengig er jeg ikke. Jeg savnet å høre musikk på mobilen og å se hva klokka var. Dessuten visste jeg ikke alltid når neste time begynte, siden timeplanen ligger på mobilen. Forbud på skolen vil jeg ikke ha, men det er lurt å legge den fra seg en del.

Ung gutt med mobil - Klikk for stort bilde Tangen vgs

Sebastian Mehl
Skjermtid: Ca. to timer pr. dag. Litt sjakk, litt Spotify, litt Youtube.
- Jeg tenkte ikke så mye på mobilen, men det hadde jo vært greit å kunne sjekke timeplanen og klokka. De tre dagene gikk greit. Men jeg merker jo at mye av det vi snakker om har med telefonen å gjøre. Mobilfri skole vil jeg ikke ha.

Ung gutt med mobil - Klikk for stort bilde Tangen vgs

Oliver Parelius Skaslien Isefjær
Skjermtid: Ca. fem timer pr. dag. Mye Youtube, litt Snap.
- Det gikk ganske greit den første dagen. Litt uvant var det jo, og til å begynne med fikk jeg panikk fordi jeg ikke husket hvor mobilen var. De siste to dagene var lette. Jeg jobbet mer effektivt uten telefonen og vil sterkt anbefale folk å begrense bruken, men forbud vil jeg ikke ha.

 

Rektor: -Mobilforbud ikke aktuelt

-Det er ikke ønskelig å innføre forbud mot telefonbruk på skolen vår, sier rektor Stein K. Dillevig. Han kommenterer oppslaget om de fire elevene som var frivillig mobilløse i tre dager.

Fjeset tikl smilende, middelaldrende mann - Klikk for stort bilde-Mobilbruk i timen skal avklares med læreren, fastslår rektor Stein K. Dillevig. Tangen vgs

Skolen har ingen lovhjemmel til å innføre noe mobilforbud, påpeker rektor. Elever på videregående har utstrakte rettigheter, og mange elever er myndige. Et mobilforbud ville ha vært sterkt inngripende i privatlivet, understreker Dillevig.

Reglement

Ordensreglementet i Agder fylkeskommune, som også er skolens ordensreglement, regulerer mobilbruk i skoletida. I § 4 og 5 står det blant annet: 

Du som elev
§ 4.2   deltar aktivt i opplæringen
§ 5.4    tar ikke bilder, film eller lydopptak av andre elever eller ansatte på skolen uten samtykke
§ 5.5    forstyrrer ikke opplæringen
§ 5.6    bruker mobil kun etter avtale med lærer

- Det er altså ikke anledning til å bruke mobiltelefonen i timene dersom det ikke er avklart med læreren, sier rektor Dillevig.

Utfordring

Siden økt mobilbruk fører til avhengighet både for ungdommer og voksne, er det en stor utfordring å regulere atferden i klasserommet. Nettopp avhengigheten gjør at vi trosser oppfordringer og strekker grensene, betoner han.

Siden dette er et samfunnsproblem, kan dessverre ikke alt løses på skolen. Men vi kan bli flinkere til å løfte temaet både i elevrådet og i andre fora og sette det på agendaen i Tangentimen (klassens time). Til syvende og sist løser vi dette bare gjennom samtaler der vi minner hverandre på at når vi går på skole, har vi et felles ansvar for å skape gode arbeidsøkter. Det er en opplagt forventning at vi tar hensyn til hverandre og viser hverandre respekt, avslutte rektor.
 

Slik begynte det

Derfor blir noen avhengige av mobilen

11 tegn på at du er avhengig