Snart blir de skilt

Natalie er en tøffing. Frivillig kaster hun seg inn i en redselsfull prøvelse: Tre skoledager uten mobilen.

Ung jente med mobil - Klikk for stort bildeTre skoledager uten mobil. Natalie Røysland Haugen stålsetter seg. Tangen vgs

Forby mobiltelefoner på skolen! Ropet runger fra lærere og foreldre som får skjelvende abstinens hvis den digitale kosebamsen deres ikke ligger i hånden eller i lomma. Men nå har fire elever i 1MKA meldt seg aldeles frivillig til avrusning.

Hvem forplikter seg til tre skoledager uten mobilbruk? Fire heroiske hender i 1MKA spratt i været. De tilhører Natalie Røysland Haugen, Mia Tomine Neset, Sebastian Mehl og Oliver Parelius Skaslien Isefjær.

Modig

Særlig modig er Mia. Hun åpner mobilen og sjekker sin egen skjermtid. Uuuups! 10 timer i gjennomsnitt.

-Jeg bruker mobilen mye til å holde kontakt med venner utenom skolen. Men jeg er ikke avhengig av den, jeg kan legge telefonen fra meg hvis jeg vil, sier Mia tappert.

Hver morgen i tre dager skal vårt firkløver levere fra seg mobilen i skolens ekspedisjon, der konsulent Anette Tolfsen oppbevarer dem i en solid boks til slutten av dagen.

Fire ungdommer gir fra seg mobilen. - Klikk for stort bildeKonsulent Anette Tolfsen i Servicetorget tar imot mobiler til oppbevaring. Fra venstre Mia Tomine Neset, Natalie Røysland Haugen, Oliver Parelius Skaslien Isefjær og Sebastian Mehl. Tangen vgs

Farvel

Her er de fire som vinker TikTok, Napchat og Instagram farvel for en stund:

Natalie Røysland Haugen
Skjermtid: Ca. seks timer pr. dag. Mye Snap og Insta.
Hadde mobilforbud på ungdomsskolen, Vigvoll på Hånes, og tror mobil-forsakelsen skal gå greit. Men det blir rart ikke å ha den i lomma, tror hun.

Oliver Parelius Skaslien Isefjær
Skjermtid: Ca. fem timer pr. dag. Mye Youtube, litt Snap.
-Jeg er ikke så mye på mobilen på skolen, i likhet med Sebastian, som jeg er mye sammen med, så dette skal gå greit.

Sebastian Mehl
Skjermtid: Ca. to timer pr. dag.
Litt sjakk, litt Spotify, litt Youtube. Telefonen ligger stort sett i lomma i skoletiden.

Mia Tomine Neset
Skjermtid: Minst 10 timer daglig. Snap, Insta, TikTok. Tror avholdet skal gå greit.

Står de fire flotte ungdommene foran et skjerm-
sammenbrudd? Bør vi alarmere helsesykepleierne? Følg med! Om noen dager kommer vi tilbake med en utførlig og kanskje hjerteskjærende rapport.

Hånd med mobil - Klikk for stort bildeGreier du å leve i seks timer uten mobilen? Tangen vgs