-Syv etasjer er for mye

Bystyret bør bestemme at nabobygget til Tangen får fem etasjer. Det anbefaler By- og stedsutviklingsutvalget med knappest mulig flertall.

Middelaldrende dame på talerstol. - Klikk for stort bildeMarte R. Ulltveit-Moe (MDG) støttet Tangens synspunkter. Tangen vgs

Spente elever fra Tangen fylte det meste av den lange tilhørerbenken i Kristiansands ærverdige bystyresal torsdag 28. april. Nå skulle saken om den planlagte boligblokka like øst for skolen opp i det politiske utvalget for byggesaker.

-Så går vi til avstemning, befalte lederen i By- og stedsutviklingsutvalget, Ole Magne Omdal fra Senterpartiet.

To forslag forelå: Det første fra byutviklingsdirektør Ragnar Evensen som mener Oksøy Eiendom bør få innfridd sitt ønske om syv etasjer. Det andre fra Miljøpartiet De Grønne (MDG) sammen med SV, som synes fem etasjer må holde, slik elevrådet og skolens ledelse ber om.

Støtte

Forut for avstemningen holdt utvalgets nestleder, Marte R. Ulltveit-Moe (MDG), et innlegg der hun varmt støttet Tangen-elevenes krav om fem etasjer. Hun fikk følge av Robin Hansson (SV):

-Jeg blir provosert av hvor dårlig elevene er blitt involvert i denne saken. De fortjener gode oppholds- og undervisningslokaler med mye sol, lys og luft. Når Høyre snakker om klimahensyn, tenker partiet mer på utbyggerens profitt enn på elevene, sa Hansson.

Det siste var et spark til Høyres Odd Nordmo. Han hevdet det var miljøvennlig å bygge i syv etasjer, slik det ellers er gjort langs elva. Tettere konsentrasjon av folk gir mindre behov for bilkjøring, mente han.

-Riktignok mister skolen en del utsikt av et syv etasjers bygg, men sol og lys blir det fortsatt rikelig av, sa Nordmo.

Unge mennesker på benk - Klikk for stort bildeTangen-elevene på tiløhørerbenken fikk en fremragende time i samfunnskunnskap. Tangen vgs

-Se på tavla

Demokratenes Alf Albert viste til at det i mange bygg er slik at automatiske blendingsgardiner går ned når sola kommer. Dermed var det ikke synd på Tangen-elevene:

-Det viktigste for skoleelever må være å se på tavla, ikke ut av vinduet, mente Albert.

Så skulle det altså stemmes. Fem hender i været for syv etasjer, seks hender for fem. Ap, SV og MDG var en del av flertallet. Blant annet Høyre, Demokratene og FrP stemte for byutviklingsdirektørens forslag. Altså får bystyret i sitt møte 18. mai en innstilling med knappest mulig flertall.

Elevrådsformann Joel Nziza kommenterer:

-Resultatet er gledelig, og jeg er stolt av Tangen-elevene som har stått på for dette. Men vi har bare vunnet et slag. Krigen fortsetter. Nå skal vi prøve å påvirke politikere som ikke er enig med oss.

- Sju etasjer bak meg? Nei takk!