- Sju etasjer bak meg? Nei takk!

Elevrådet og skoleledelsen på Tangen mener et planlagt nabobygg vil hindre sol, lys og utsikt.

Ung gutt på toppen av bygg med utsikt mot elv og fjord - Klikk for stort bildeFra takterrassen på Tangen vgs kan elevrådsleder Joel Nziza nyte utsikten. Mye av den forsvinner hvis politikerne tillater et bygg som er en etasje høyere enn skolen. Tangen vgs

Joel Nziza, elevrådsleder på Tangen vgs nyter sola på skolens takterrasse. Derfra har han utsikt til elva, fjorden og bebyggelsen ytterst på halvøya der skolen ligger. Nå er han redd Kristiansands politikere sier til et sju etasjers leilighetsbygg som vil skygge for denne herligheten.

-Vi ser gjerne at skolen får et nabobygg på østsiden, men fem etasjer bør være nok. Tangen vgs er kjent for sitt flotte bygg som slipper inn mye lys, og slik bør det fortsatt være, sier Joel Nziza, med resten av elevrådet og skolens ledelse i ryggen.

Høyere

I en reguleringsplan fra 2006 får bygget fem etasjer, men utbyggeren Oksøy Eiendom fikk appetitt på mer, og har altså fremmet forslag om syv etasjer, én etasje høyere enn skolebygget. Nå venter Joel og veldig mange andre spent på hva politikerne vedtar.

Saken skal først opp i By- og stedsutviklingsutvalget 28.april, før den endelige avgjørelsen fattes i bystyret 18. mai.

Modell av bygg på syv etasjer - Klikk for stort bildeSlik blir det sju etasjers planlagte bygget. Bak ligger Tangen vgs. Mellom dem kommer et grøntareal. Oksøy Eiendom AS  Under en befaring på tomta i begynnelsen av april uttale Geir Ove Tørnkvist, prosjektleder for Oksøy Eiendom, ifølge Fædrelandsvennen at fem etasjer på en slik tomt verken er bærekraftig eller i tråd med kommuneplanen anno 2022. Tomta hadde fortjent ni eller ti etasjer, mener Tørnkvist.

En slik høyde blir åpenbart for drøy for administrasjonen i kommunen. Men byutviklingsdirektør Ragnar Evensen anbefaler politikerne i By- og stedsutviklingsutvalget å stemme ja til sju etasjer.

Anbefaler

Evensen skriver i innstillingen til politikerne: "Byutviklingsdirektøren har forståelse for at skolen og naboer
er uenige mht. høyder og dens negative påvirkning. Den faglige vurderingen tilsier likevel at 7 etasjer vs. 5 etasjer ikke vil medfører større negative konsekvenser for omliggende
bebyggelse eller nærområdet. Dette er innenfor hva som kan forventes av endringer i et transformasjonsområde, som har utviklet seg over en 20 års periode".

Etter en del om og men og mas fikk elevrådet uttale seg i saken, i et såkalt medvirkningsmøte i kommunen. Joel Nziza håper flere tenker som Ap-representant Jannike Arnesen. Under befaringen på tomta uttalte hun dette til Fædrelandsvennen:

– Elevene har virkelig bra argumenter for å redusere høyden. De fortjener et godt arbeidsmiljø.