Snart er det sol og sommer. Derfor sier Margrethe farvel til det rosa håret.

Tangen-elevenes frisørsalong gjør det reklamen for Melkesjokolade lovet: "Virker opplivende og bidrar til at bevare sindets munterhet".

Ung frisør steller med kunde - Klikk for stort bilde-Ekkelt å rote i hodebunnen til folk? Å nei, det er bare gøy, synes frisørelev Ann-Maria Høgstøl, her i arbeid med kusinen Margrethe Nygård. Tangen vgs

- Jeg skifter hårfarge etter humør og stemning, erklærer Margrethe Nygård. Og da tror du kanskje hun er healer, hestehvisker, havesykepleier eller noe annet litt svevende?
Men nei, kvinnen fra Vennesla er noe så jordnært som ingeniør i kommunen, der hun behandler byggesaker.

Likevel blir hun stundom rosa i humøret og vil ha denne fargen på håret, slik det skjedde for et par-tre måneder siden. Men idet Margrethe tar plass i stolen i Tangen-elevenes elevsalong, er det bare noen bleke rester igjen av femifargen.

Her blir hun ønsket velkommen av slekta: Ann-Maria Høgstøl er frisørelev på vg2 og kusine av Margrethe. Bestillingen er grei:

- Nå går det mot sol og sommer, og da vil jeg være lys i håret, sier Margrethe. Dermed underkaster hun seg en grundig forvandling til blondine.

Bakhode av kvinne med rosafarget hår - Klikk for stort bildeDen gang var det nyfarget. Nå er Margrethe Nygård lei av sin rosa frisyre. Ann-Maria Høgstøl, Tangen vgs Først må Ann-Maria fjerne rosa-restene. Deretter blekes det naturlige pigmentet, det vil si mørk blond. Til slutt skal den lyse sommerkuløren masseres inn.

I halvannet år har Margrethe fått topp-pleie av sin kusine, og kunden opplyser at frisør-eleven på denne tiden er blitt flinkere, raskere, ja mer selvstendig, og Ann-Maria nikker tilfreds.

I dag er alle syv stoler opptatt i elev-salongen til Tangen, som ligger ca. 100 hestehaler nedenfor Aquarama. Åpen onsdager og fredager. Litt mer tid, men langt mindre penger enn hos en vanlig frisør må damer og herrer bruke her for å bli hårfine.

Ing frisør steller middelaldrende kvinne på håret - Klikk for stort bilde-Jeg har drevet et møbeltapetsererfirma og setter pris på godt håndverk, sier kunde Frøydis Carlsen med adresse til frisørelev Emilie Omland (bak). Tangen vgs

Da salongen ble åpnet i dag klokken 9, sto Frøydis Carlsen som nummer to i køen (Drop in, ingen timebestilling). En venninne av henne var så fin på håret etter å ha gått hit, og dermed fikk Tangen-elevene enda en kunde. Rett i nærheten bor Frøydis, etter å ha blitt trukket fra Arendal til Kristiansand av kjærligheten.

Mens elevene klipper og børster og vasker og masserer, svinser to utlærte til og fra for å veilede. Det er vikarlærer Lene Karlsen og fagarbeider Rune Stjerngaard.

Ung frisør med middelaldrende kvinne i stole foran seg - Klikk for stort bildeVelvære. Ann-Maria Høgstøl satte i gang massasje-funksjonen i stolen før hun vasket håret til Margrethe Nygård. Tangen vgs

Hva må til før å bli en god frisør? - Man må forstå kundens ønsker og behov, være kreativ og utadvendt, mener Rune.
Det siste er kanskje særlig viktig, for vi vet jo alle at mange kunder ønsker å snakke om krøll i samlivet og floker i yrkeslivet.

Danser hadde Ann-Maria Høgstøl tenkt å bli, men så ble det frisør isteden. Å svinge seg til musikk gjør hun dog fortsatt, ikke bare fordi det er gøy, men også for å forebygge ryggplager som stundom hjemsøker frisører. Videre kan hår-kjemikalier irritere; derfor påpeker Ann-Maria med blå gummihansker på hendene at HMS tas alvorlig.

Kvinnes bakhode med blonst hår - Klikk for stort bildeMargrethe er blitt blond. Resultatet av over fire timers arbeid. Tangen vgs - Det er gøy å skape noe og se at kunden blir fornøyd, erklærer Ann-Maria. Fra høsten av har hun sikret seg læreplass i A-salong i Kristiansand.

Men nå, etter over fire timer, skal hennes kusinekunde Margrethe Nygård få kjemmet og tørket sitt nyfargede hår, hun skal geleides ut i dagslys, der hun ser seg i speilet, før leppene skiller lag så hvite tenner blottes, og vi som skal oppleve det, skjønner at damen kommer med et kombinert humør- og værvarsel for sommeren 2022:

Pent, blondt.

Kvinne med blond nystelt frisyre med ansiktet mot kameraet - Klikk for stort bildeSånn ser en fornøyd kunde ut. "Sindets munterhet" er blitt bevart hos Margrethe Nygård. Tangen vgs

Veien til frisøryrket

Første år: Vg1 på linjen for frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign. Grunnopplæring med innføring i alle de tre fagområdene.

Andre år: Vg2 med spesialisering innen frisørfaget.

Tredje og fjerde år: Læretid i bedrift med avsluttende fagprøve.

Frisørutdanning på Tangen