Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign

Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign forbereder deg på seks ulike yrker og fagbrev.

Vi gir deg de praktiske ferdighetene og den kunnskapen du trenger for å jobbe som frisør, blomsterdekoratør, interiørkonsulent eller eksponeringsdesigner.

Opplæringen skjer i samarbeid med lokalt arbeidsliv, og legger vekt på kundebehandling, samarbeid, økonomi, nøyaktighet og utholdenhet. Du lærer også om komposisjon, formspråk og farge – og om stilhistorie, trender og mote. Studiet er særlig for deg som liker å være i et kreativt miljø.

Ved å klikke her kan du se et ni minutters langt videoinnslag hvor elever fra Tangen forteller om hvordan livet på FBIE kan være.

Det første året er en grunnopplæring og gir deg en innføring i alle de tre fagområdene frisør, blomsterdekoratør og interiørdesigner. Det andre året velger du spesialisering. Tredje året går frisører og blomsterdekoratører ut som lærlinger i bedrift, mens designerne spesialiserer seg videre i et Vg3 i skole.

Fagvalg og timetall

Som elev på frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign følger du obligatoriske fellesfag og obligatoriske programfag. På Vg2 velger du selv spesialisering, det vil si fagområde og programfag.

​Fellesfag og programfag Vg1

5t  engelsk (A)
3t  matematikk (A)
2t  naturfag (A)