Nihad anbefaler gutter frisørfaget: - Det er bedre enn man tror

Rundt denne Tangen-eleven svirrer jenter med kam og saks.  Men å klippe folk bør ikke være et kvinneyrke, mener han.

ung manns hode fra siden - Klikk for stort bildeNihads far er mester for denne frisyren. Selv om han har vært frisør, legger faren ikke noe press på sønnen i yrkesvalget. Tangen vgs

Det ser nesten litt nifst ut. På et stativ foran den unge mannen står et hode med hår og skjegg, så livaktig at man lurer på hvor resten av kroppen ligger gjemt.

Men slapp av, dette er ikke innspillingen av en hardkokt krimserie; det er bare en elev i vg1 på Tangen i arbeid med et modellhode.

Nihad Eyad Moustafa går på FBIE - det  står for Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign. I andre semester fordyper elevene seg i ett av disse fagområdene, og Nihad har gått helt til topps, det vil si til håret.

Gøy

-Det ser gøy ut å klippe folk og kunne leve av det, sier 16-åringen mens han svinger saks og kam på det kunstige hodet. I det andre semesteret på vg1/FBIE er det bare han og én gutt til som har valgt frisør. Ikke ett vondt ord om jenter, men Nihad kommer med en klar melding:

-Å være frisør virker interessant. Så å si alle har hår, og man kan gjøre mye forskjellig med det. Derfor oppfordrer jeg gutter til å prøve, oppfordrer Nihad.

Ung mann friserer - Klikk for stort bildeEn frisør må være flink til å kommunisere med kundene og etterkomme deres ønsker, understreker Nihad, kurder med røtter i Syria. Tangen vgs

Selv er han svært fiks på toppen, takket være faren, som har vært frisør. Foreløpig slipper ikke sønnen til på opphavets hår - pappa klipper seg selv foran et speil.

For vg2 er Nihads hårete å gå på frisørlinja. Da blir det et helt år med kam og saks. Det er herrefrisør han satser på, ikke bare av rent faglige grunner, men også litt fordi gutter og menn klipper seg oftere enn det motsatte kjønn. Man må jo tenke litt marked.

Lærer

En av Nihads lærere heter Tetyana P. Haaverstad. Hun er utdannet frisør fra opprinnelseslandet Ukraina. I tillegg har hun tatt fagbrev både i dame- og herrefrisørfaget her til lands, dertil bachelorgrad for lærere i FBIE.

-Jeg slutter meg til Nihads ønske om å få flere gutter til å velge frisørfaget på skolen, sier Tetyana. Det er et interessant yrke, og gutter har like gode forutsetninger som jenter. Blant frisører i verdenstoppen i konkurranser, er menn sterkt representert, tilføyer hun.

Få gutter

At såpass få gutter vil bli bli frisør, handler kanskje om fagplanen. Hvis herrefrisørfaget hadde vært som før, med eget fagbrev, kunne man kanskje ha holdt guttene mer interessert gjennom hele skoleløpet. Da hadde elevene som ønsket å bli herrefrisør, sluppet å lære seg flere av de disiplinene de må igjennom i dag.

Ung, blid dame forfra - Klikk for stort bilde-Å være frisør er kjempeinteressant, mener Tetyana P. Haaverstad. Foruten å undervise Tangen-elever, praktiserer hun yrket noen få timer i uka. Tangen vgs

Når folk hører ordet frisør, tenker mange ikke bare på krøll i håret, men også på kluss i ryggen. Jo, yrket kan være fysisk belastende, vedgår Tetyana. Desto viktigere er det derfor å lære elevene gode arbeidsstillinger, for eksempel å fordele vekten på begge bein når en står, dessuten å oppmuntre til fysisk trening.

Hva skal så til for å bli en god frisør?

-Jeg snakker ikke så mye om talent. Det viktigste er å like å jobbe med mennesker, å vise interesse for faget og å være utholdende under utdannelsen, sier Tetyana P. Haaverstad.

Mer om utdanningen på Tangen