Mattehode i Norgestoppen

Nok en gang går Vetle Breiteig Berg til andre runde i Matematikk-NM. Også andre Tangen-elever gjorde det skarpt.

ung gutt foran tavle med formler - Klikk for stort bildeVg3-eleven Vetle Breiteig Berg har anlegg for matte og akter å studere realfag. Tangen vgs

Den innledende runden i Matematikk-NM, eller Abelkonkurransen som det offisielt heter, samlet 2498 deltakere. 270 går videre til andre runde, og blant dem er Vetle Breiteig Berg. I fjor greide han det samme, og da som første elev i Tangens historie.

-Dette betyr at Vetle ligger blant de 10 prosent beste i landet, og det er en flott prestasjon, sier matematikklektor Ingunn Abusdal Røsok.

Diplom

Hun kan også glede seg over at ytterligere tre Tangen-elever plasserte seg i den beste tredjedelen, og dermed får diplom. Det er David Haugen, Mathias Aas-Lyngby og Vetle Brøske Reinton.

I den innledende runden kapret Vetle Breiteig Berg 57 av 100 poeng. I fjor fikk han 11 poeng for lite i andre runde til å nå tredje runde, som er finalen.

Oppgavene i Abel-konkurransen er svært krevende.
Les mer om Vetles innsats i fjorårets tevling.