Vetle er første Tangen-elev som går videre i Matte-NM

Lyst hode både utenpå og inni. Vetle Breiteig Berg nådde andre runde i Abel-konkurransen.

Ung mann foran tavle med regnestykke - Klikk for stort bildeVetle Breiteig Berg planlegger å studere realfag når han er ferdig på Tangen. Tangen vgs

- Jeg har alltid vært interessert i matematikk. Det er ikke sånn at jeg koser meg med faget i fritida, men når jeg får en oppgave på skolen, gjør jeg alt jeg kan for å løse den, forteller Vetle Breiteig Berg i 2STA på Tangen.

Abel-konkurransen, oppkalt etter tallgeniet Niels Henrik Abel, funker som norgesmesterskap i matematikk for elever på videregående. Og der har Vetle grublet og regnet seg til andre runde. Det er første gang en Tangen-elev greier dette.

I den innledende runden deltok 2429 elever, og 243 gikk til andre runde 20. januar 2022. Vår mann høstet 55 poeng, ett mer enn han trengte for å bli med videre.

Tenke kreativt

- Oppgavene er veldig vanskelige i forhold til dem jeg får i R1-matten på Tangen. I Abel er det ikke nok å kunne skolepensum. En kan ikke lære seg en generell fremgangsmåte; en må tenke kreativt, forteller Vetle.

På barneskolen måtte lærerne gi eleven bøker og oppgaver i matte for klassetrinnene over ham. Og nå lurer du kanskje på om gutten er arvelig belastet?

Det er han. Morfar Trygve Breiteig har undervist i matematikk på Universitetet i Agder, han har skrevet lærebøker i faget og vært med på å lage læreplaner. Og morfar er interessert i å høre hva barnebarnet lærer, røper Vetle.

Vanskelige oppgaver

Beskjeden er Vetle med tanke på sine sjanser i runde to. Noen av oppgavene fra tidligere år har han kikket på, og i enkelte av dem skjønte han ikke engang spørsmålet som ble stilt.

Portrett av mann med langt hår. Foto - Klikk for stort bildeRagnar Glendrange, mattelærer.  Vetles mattelærer på Tangen, Ragnar Glendrange, forteller at eleven er utrolig nysgjerrig og genuint interessert i faget. Hvordan henger ting sammen logisk? Det er spørsmålet Vetle gjerne vil ha svar på.

- I Abel-konkurransen gjelder det å anvende faget på andre måter enn vi gjør på skolen. En må bruke det til problemløsning og få øye på mønstre, sier Glendrange.

På sin side er Vetle fornøyd med både Ragnar, de andre lærerne og miljøet på Tangen. I fjor gikk han på KKG, men søkte seg av praktiske grunner inn på vg2 her.

- Jeg skiller meg ikke sykt ut i klassen i mattetimene, poengterer Vetle.

Abelkonkurransen

Hva: Landsomfattende konkurranse i problemløsning for elever i videregående skole. Norsk matematisk forening eier konkurransen, mens Matematikksenteret på NTNU tar seg av det praktiske.

Hvordan: Den første og andre runden i Abelkonkurransen foregår digitalt på skolene. Resultatene fra de innledende rundene summeres, og de beste 20 (og ofte noen til), blir invitert til finalen som foregår på NTNU i Trondheim.

Mer: Les om Abelkonkurransen her

Oppgaver: Her kan du se hva Abel-deltakere har fått å bryne seg på.

Etterord: Vetle fikk 50 av 100 poeng i runde 2 og manglet 11 poeng på å gå til finalen. Vi gratulerer med god innsats!