Kamera. Kvinner. Kaffe. Se hva det ble.

Snapchat er vel og bra. Snapshot er bedre, synes Hannah og Camilla. Det viser de her og på Agder kunstsenter.

Ung smilende kvinne - Klikk for stort bildeGabriela Melo Larsen leder prosjektet «Ta en kaffe med oss». Camilla Angelina Ostojic

Du ser det straks. Gabriela Melo Larsen bobler av entusiasme. Brasiliansk entusiasme. Den som får folk til å danse med fotball og swinge med hoftene. Eller samle innvandrerkvinner til kaffekos.

Nytt land. Nytt språk. Nytt klima. Da er det lett å føle seg isolert, merket Gabriela Melo Larsen da hun hadde kommet til Kristiansand fra Brasil. Derfor inviterte hun etter hvert kvinner i samme situasjon til treff med noe som binder dem sammen, nemlig kaffe.

Ukentlig

Nå samles 20 deltakere fra 18 land til en prat over den svarte drikken, hver mandag på Kongsgård skolesenter, under tittelen “Ta en kaffe med oss”.

Kunne ikke dette være noe å fotografere, tenkte Gabriela, og tok kontakt med Sidsel Jørgensen, lærer i foto på Tangen. Snart var elevene Hannah Eike Velken og Camilla Angelina Ostojic på vei med skuddklare kameraer.

To unge jenter med kamera. - Klikk for stort bildeKlar til skudd. Hannah Eike Velken t.v.) og Camilla Angelina Ostojic. Tangen vgs

Bildene de tok, ser du på denne siden, men de kan også nytes på Agder kunstsenter i Skippergata i Kristiansand. Vil du få dem med deg der, har du sjansen ut lørdag 27. januar.

Natur og festivaler

-Jeg liker best å fotografere dyr og natur, forteller Hannah. På sin side foretrekker Camilla festivaler og konserter i søkeren. Begge tar foto programfag med lærer Sidsel Jørgensen. At hun er en svært dreven fotograf, ser du her.

servise - Klikk for stort bilde Hannah Eike Velken

ung dame - Klikk for stort bilde