Sidsel stiller ut på skjerm

Gjennom 10 år ruslet hun rundt i Kristiansand med kameraet. Nå kan du se fotografiene hennes i byens nye kulturhus og på nettet.

Dame ved siden av bilde - Klikk for stort bildeDet som skiller oss fra dyrene, og fra kunstig intelligens, er fantasien vår, sier Sidsel Jørgensen. Nå stiller hun ut bilder i Kraftverk/BARE på hjørnet av Skippergaten og Kirkegaten i Kristiansand. Tangen vgs

-Hvem er byen? Det er vi som lever her og bruker den, sier Sidsel Jørgensen, medielærer på Tangen vgs med mastergrad i foto fra Frankrike.

Skjermer

Rundt 300 av bildene hennes ruller og går over flere skjermer i det nye kulturhuset Kraftverk/BARE, som åpnes 16. oktober. Bygget har huset kunstmuseum og enda tidligere katedralskole. Nå rykker kulturen, særlig den digitale, inn sammen med studentene.

Nissejenter bakfra - Klikk for stort bildeNissekro på Kick i 2011. Sidsel Jørgensen/tangendoku.no

Nettside

Enda flere av bildene hennes kan du nyte på nettsiden tangendoku.no. Hovedvekten ligger på kultur i videste forstand.

Fotoprosjektet er støttet av stiftelsen Cultiva. Den ble til da Sidsel flyttet tilbake til hjembyen ved årtusenskiftet.

-Jeg ble nysgjerrig på hva det ville gjøre med en liten by å få en stiftelse som skulle overrisle den med penger, og bestemte meg for å dokumentere noe av det som rører seg i kulturlivet, sier Sidsel Jørgensen.

Blid mann med trekkspill - Klikk for stort bildeP. A. Glorvigen på Kirkefestspill i 2007. Sidsel Jørgensen/tangendoku.no

Sidsel Jørgens bilder er tatt mellom 2004 og 2014. Hun dokumenterer barn som lager film i et gammelt slakteri på Samsen, jenter som øver på trommer hjemme og kollekten som telles opp i Domkirken, bare for å trekke ut noe av den digitale vrimmelen.

Klikk for stort bilde