Ikke dusj? Ikke mobildekning? At dere gidder!

Cleo og Martine er tatt av vinden. Og begge har lagt sin elsk på en 112 år gammel farkost.

seilskøyte under seil - Klikk for stort bildeDet er bare deilig å slippe mobildekning noen dager om bord i "Boy Leslie", synes Martine og Cleo. Privat

- Er du også interessert i seiling? Da Cleo Højholdt og Martine Anderssen begynte i vg1, fant de hverandre i en felles interesse. Men lite ante jentene at de et år senere skulle ligge tett som sardiner i boks i ei køye, med følelsen av å være lenket til en berg- og dalbane.

To glade fjes i seilbåt - Klikk for stort bilde-Seiling? Det er vel en kjedelig gammelmannssport, får Martine Anderssen (t.v.) og Cleo Højholdt høre. Da må de oppklare en misforståelse. Her om bord i "Boy Leslie". Privat

Da hadde begge blitt glad i "Boy Leslie" (se fakta nederst i artikkelen), en 112 år gammel seiltråler som ikke lenger fanger fisk eller reker, men hekter ungdom på seiling. Nå var fartøyet på vei over Nordsjøen til Skottland, i bølger på opptil seks meter, altså store som hus på Gimlekollen.

Berg av vann

Nede i bølgedalene så besetningen bare berg av vann rundt seg, og den som da ligger i ei køye, får kontakt med sin indre kenguru. For at Cleo og Martine skulle unngå for mye hopp og sprett, la de seg tett sammen.

-Vi måtte stappe oss ned og lå i spenn i køya, jeg innerst mot veggen. I den var det festet bolter, så om morgenen våknet jeg med blåmerker på ryggen, forteller Cleo.

Hav og akterparti på seilskip. - Klikk for stort bildeSolnedgang sett fra et seilfartøy. En kan bli romantisk av mindre. Privat

18-åringen bodde i København til hun var tolv, da familien satte kursen for Norge. Seilt hadde kun knapt gjort før hun kom hit til landet, men siden foreldrene traff hverandre om bord på en seilbåt, følte hun trangen til å bli tatt av vinden. Nå har Cleo tilbrakt mange timer i selskap med mast og bom, storseil og fokk.

Det er terapeutisk å seile, actionfylt, men samtidig meditativt

Cleo Højholdt

Konkurrerte

Allerede fra seksårsalderen konkurrerte Martine (17) i Christianssands Seilforening, først i Optimist, en kommodeskuff av en båt, senere i Laser, en vill havhest som prøver å kaste deg av.

I dag har begge jentene fast følge med stødige "Boy Leslie", etter at Cleo fristet Martine, og sist sommer var duoen med på et seksten dagers tokt til Skottland. Gjennom Caledonien-kanalen fant den gamle tråleren vannveien via sluser til innsjøen Loch Ness, der den sagnomsuste sjøormen Nessie heldigvis eller dessverre ikke viste seg.

To jenter i en havn - Klikk for stort bildeToktet til Skottland sist sommer var digg. Her er Martine (t.v.) og Cleo i feriebyen Oban med drøyt 8000 innbyggere. Privat

Men hva er så stas med seiling?

Nå blir våre venner fjerne i blikket. Henført.

- Det er kjempekult å bevege seg uten motorkraft, mener Martine.

- Det er terapeutisk å seile, actionfylt, men samtidig meditativt. Når vi skal vende, må alle adlyde ordre og gjøre oppgaver i fellesskap samtidig. Det er enormt vakkert, synes Cleo.

-Men mange medelever stusser når de hører hva vi driver med, vedgår Martine.

-Ikke dusj om bord? Ingen mobildekning? I mange dager? At dere gidder, får jentene høre.

Sus fra havet

Hva er seiling?

Seiling er vinden som stryker deg over kinnet, seiling er sangen fra tauverk i god bør, seiling er suset fra havet som lokker deg til fjerne horisonter.

Våre to vg2-elever er ikke bare forelsket i "Boy Leslie", de er i havguden Neptuns vold, slik at de drømmer om å dra på jordomseiling sammen. Når videregående er unnagjort, kan de jobbe og tjene penger til seilbåt, gjerne en på noen og tredve fot.

Filmklassikeren "Tatt av vinden" (1939) handler og lidenskap og en dæsj galskap. Akkurat som havseilas.

"Boy Leslie"

Selskøyte seiler - Klikk for stort bilde Privat

Hva: 79 fots seiltråler bygd i Storbritannia i 1911. Hjemmehavn: Arendal.

Historie: Ombygd i 1939 til fraktefartøy og ble under navnet Ekstrand satt inn i fart langs norskekysten.

Eiere: I 1979 kjøpte seilentusiaster fartøyet, og det ble etter hvert tilbakeført til originalen "Boy Leslie". Er i dag fredet og eies av Foreningen S/K "Boy Leslie".

Formål: "Boy Leslie" vises fram under kulturarrangementer og brukes i undervisningen på skoler. I tillegg arrangerer foreningen tokt for ungdommer. En del av dem er med på dugnad for å vedlikeholde "Boy Leslie".

"Boy Leslie"'s hjemmeside