Hurra, vi har fått fast følge med Erasmus!

Nå blir det flere utenlandsturer på Tangen-elevene. Skolen er nemlig blitt knyttet til EUs pengefond for ungdom: Erasmus +.

Fire yngre voksne ved bilde av Europa-kart. - Klikk for stort bildeEuropa kaller. Avdelingsleder Egil Ellenes (nr. 2 fra høyre) omgitt av språklærerne (f.v.) Linda A. Klepp (spansk), Stine Karin Heiseldal (fransk) og Sebastian Baak (tysk). Tangen vgs

Sist høstferie satt Egil Ellenes og skrev en 26-siders søknad til EU. Målet med den var at Tangen VGS skulle bli akkreditert Erasmus+-skole og dermed få flere penger til utveksling over landegrensene.

Forleden seilte svaret inn på avdelingsleder Ellenes' dataskjerm. JA!

-Vi kommer ikke til å bade i penger som en Onkel Skrue, men Erasmus+-akkrediteringen gjør det mye lettere for oss å drive den internasjonaliseringen vi ønsker, sier Egil.

Eneste skole

I år er Tangen den eneste skolen i Agder som får en egen Erasmus+-akkreditering for studiespesialisering og studieforberedende utdanningsprogram. Fra før er Eilert Sundt VGS i Farsund med i denne eksklusive klubben, dessuten Agder fylkeskommune som konsortium.

Gjennom Agder fylkeskommune har Tangen i flere år fått Erasmus+-støtte, for eksempel til reiser til Frankrike, Spania og Tyskland. Nylig kom en glad gjeng fra Reiseliv 2 hjem fra et opphold på vår samarbeidsskole i Alicante.

Tyskland

-Et godt eksempel på hva vi ønsker å gjøre flere steder, er samarbeidet med Auguste Viktoria-Schule i Itzehoe i Nord-Tyskland, påpeker Egil. Også denne skolen er Erasmus+-godkjent.

Sist høst var en tyskgruppe i vg3 på denne skolen rett nord for Hamburg. Dessuten har enkeltelever derfra hospitert på Tangen på kortere utvekslingsopphold. Det vil også våre elever få mulighet til.

I tillegg har en gruppe tyske biologielever besøkt oss og samlet stillehavsøsters i et større bærekraftsprosjekt. Det skjedde sammen med en Tangen-klasse og representanter fra både skolen vår og UiA.  Egil kan også røpe at det er planer om et lignende prosjekt om plast i sjøen kommende høst.

Tverrfaglig

Erasmus+-prosjektene skal omfatte mer enn språk. Tverrfaglig arbeid og utveksling er noe skolen kommer til å gjøre mer av, poengterer Egil. Det kan også bli aktuelt å utvide samarbeidet til flere land. For øvrig er det ikke bare snakk om elevutveksling; også lærere kan søke kurs og jobbskygging utenlands. Dessuten drar ofte noen ansatte på forberedende besøk når nye partnerskap og prosjekter skal utforskes.

Middelaldrende mann i profil ved vindu - Klikk for stort bildeEtter at Tangen fikk Erasmus+-akkreditering, ser Egil Ellenes lengselsfullt ut mot havet. Tangen vgs

EU-fjær

Iherdig innsats av mange har skaffet Tangen den digre EU-fjæren i hatten. Særlig fremmedspråklærerne har bidratt sterkt til søknaden, blant andre Stine Karin Heiseldal (fransk), Sebastian Baak (tysk) og Linda A. Klepp (spansk).

Men laglederen er utvilsomt Egil Ellenes, en sann internasjonalist. Blant annet har han studert italiensk i Italia og journalistikk i Storbritannia. Så nå drømmer han vel om å bli titulert utenriksminister?

-Det har alltid vært min drøm. Jeg er ikke inhabil, og jeg har ikke begått plagiat i masteroppgaven.