Tilslørte bondepiker prøvde seg på tyskere, men fikk neppe snøret helt i bånn

Hva er det som har skuddsikre karamellflak på toppen? Det vet vg3-elever i tysk  på utveksling i Itzehoe.

Gutt med fat - Klikk for stort bildeDesserten bæres inn av Sebastian Askedal. Tilslørte bondepiker. Tysk: Verschleierte Bauernmädchen. Tangen vgs

Ikke kunne han ha sett mer forventningsfull ut, ikke kunne han ha smilt frommere, ikke kunne Sebastian Askedal ha skredet verdigere inn i rommet om han hadde båret et barn til dåpen. I en hvit, ildfast form hviler en rett som vi noe overdrevet og i utvekslingens navn kan kalle rituell.

Men nå skrur vi klokken noen timer tilbake. Fanden har for lengst fått skoene på for å herje på Gaza og i Ukraina da Martina Hustedt setter seg i sin snertne Volkswagen EOS cabriolet. Snart svinger hun innom Aldi markt.

Dane i kjøkken - Klikk for stort bildeMartina Hustedt, biologilærer, engelsklærer og utenriksminister. Tangen vgs

På handlelista står Mehl, Sahne, Äpfel, Semmelbrösel, Milch, und Vollkorn-Haferflocken. Martina er lærer på Tangens vennskapsskole Auguste Viktoria-Schule i Itzehoe en snau times kjøring fra Hamburg, dertil utenriksminister for institusjonens norske affærer. I en felles, sen lunsj skal gjestene fra Tangen lage den tradisjonsrike desserten Tilslørte bondepiker.

vrimmel på kjøkken - Klikk for stort bildeInternasjonalt kjøkken. Tangen vgs

På et kjøkken så fylt av damp som lokomotivet på Setesdalsbanen, og tettere befolket enn Calcutta, skal oppskriften avsløres og bondepikene tilsløres.

Men først må tangenfolket følge to timers engelskundervisning, og Norge skal tape 1-2 for Tyskland i en variant av kanonball, der tre plastkjegler på motstandernes banehalvdel kastes ned.

Tre gutter - Klikk for stort bildeIvrig samtale i engelsktimen, med på Auguste Viktoria-Schule. Khach Jemar Huynh fra Tangen (t.v.) i sprudlende form. Videre tyskerne Konrad Smukowski og Majed Said. Khach nevner for hele klassen at det kan føles vanskelig å komme til et nytt sted og være annerledes. Tangen vgs

I tillegg skal noen av våre elever våge seg til å tale med de innfødte. Hello, nice to meet you! Og så skal de modigste grave i det tyskerne kaller Wortschatz, den skatten som utgjør språkets ordforråd, og plutselig sier de "ich brauche Seife", eller "was kostet das?"

Fem jenter - Klikk for stort bildeEn engelskframføring om migrasjon forberedes, med historien til syrisk-tyske Nour Hayek (i midten til høyre) i sentrum. Fenna Rohwedder (fra venstre), Synne Fosse Alfredsen, Kristiane Henriksen Nedrejord og Emma van den Bos kommer med innspill. Tangen vgs

Å vri ansiktsmusklene i ukjente posisjoner for å snakke fremmedspråk blir man sulten av, så nå bemannes og bekvinnes skolekjøkkenet. Snart begynner arbeidet med de tilslørte bondepikene. Friske, røde og gule epler utsettes for hardhendt striptease, riktig, de skrelles, før smør brunes i sukker og eplebitene kokes.

Jenter ved kjøkkenbenk - Klikk for stort bildeKjøkkentjeneste ved Tangen-elever. Fra venstre Thekla Pauline Fossestøl, Silvana Zerit Fshatsion og Angelina Nesland. Tangen vgs

Og nå blir man filosofisk. Det er mye som kan gå skeis her i verden, for eksempel helseplattformer, landskamper, regjeringsforhandlinger, øyenskygger, girkasser og pikeaffærer.

Mens Tangen-folket skreller, rører og steker og braser iherdig, lager våre tyske venner den tradisjonelt sørtyske retten Spätzle, som består av pasta og ost. Fortreffelig smaker den. Men nå er det tid for dessert.

Man rører i stekepanne - Klikk for stort bildeTangen-lærer Sebastian Baak rører bondepiker på hjemmebane. Han gikk selv på denne skolen. Tangen vgs

Den sprø toppen på normale bondepiker er blitt et karamellisert, skuddsikkert lag som må suges på om man ikke elsker tannlegen. Nei, dette er ikke helt som den desserten bestemor eller Restaurant og matfag lager.

Litt løs konsistens, for mye sukker og altså dette pansertopplokket hadde nok tv-kokk Eyvind Hellstrøm bemerket. Ingen katastrofe, men dessverre kommer vi ikke utenom å spørre våre tyske venner hva de syntes om å dessertere på norsk.

To jenter på kjøkken - Klikk for stort bilde-Vårt opphold på Tangen var en suksess. Vi kommer gjerne tilbake, sier Fenna Rowedder (t.v.) og Liv Kooistra, her i full mixmaster-swing med å lage Spätzle. Tangen vgs

I en oppvisning i diplomati hører vi gloser som süss, gut, lecker. Gamle oppskrifter kan fornyes og varieres, beroliger Martina med råvarene.

Siste ord får Fenna Rohwedder, for kort tid siden utvekslingselev på Tangen:

-Bondepikene smakte bra. Mye bedre enn rømmegrøten jeg kjøpte med hjem fra Kristiansand.

Fat med mat - Klikk for stort bildeBondepiker som ble til overs. Tangen vgs kanonbal - Klikk for stort bildeTangen forsvarte seg drabelig i kanonball. Her sender Fthawit Kesete Gebremedhin avgårde et knallhardt skudd. Tangen vgs Lærer - Klikk for stort bilde-Our pupils usually don't bite, beroliger engelsklærer Benjamin Frahm. Tangen vgs