Hoppende glad dobbeltvinner

Så langt tilbake han kan huske, har André knottet og knastet på datamaskiner. Forleden fikk han to av 10 priser for digital oppfinnsomhet.

Ung gutt jubler med hendene over hodet - Klikk for stort bildeDa navnet hans ble ropt opp under prisutdelingen, var André Øvland rask til å komme seg på beina. Tangen vgs

-Jeg regnet kanskje med å bli nominert i to kategorier, og så ble det to førsteplasser. Pengepremier får vi ikke, men æren er mer enn gøy nok, sier en oppglødd André Øvland i 1MC. I konkurransen IM Awards 2023 tastet han til seg prisen for beste plakat og prisen for beste app.

90 elever fordelt på seks klasser og to trinn går på Tangens linje for Informasjonsteknologi og medieproduksjon (IM). I vg1 lærer elevene noe innen begge hovedretningene informasjonsteknologi og medieproduksjon, mens man i vg2 fordyper seg i én av dem.

Photoshop

Hvert år konkurrerer disse elevene om priser i ti kategorier, og denne gangen var vg1-eleven André freidig nok til å sette mange av de eldre skolekameratene på plass.

-Datamaskiner har alltid fascinert meg. Til å begynne med var det de små finessene ved programmene. Allerede på barneskolen brukte jeg Photoshop. Da jeg var 12, kunne jeg mer om data enn min mor, men jeg sier det ikke for å være frekk mot henne, avverger André.

Medieproduksjon

Mot slutten av ungdomsskolealderen begynte han å interessere seg mest for grafisk design og video. Derfor vil han fordype seg i medieproduksjon neste år.

Ved siden av skolen jobber denne karen med lysdesign på festivaler rundt om i landet, og det ene av vinnerbidragene hans til IM Awards var designet av en app som kolleger bak kontrollbordene og lyskasterne kan bruke.

Beste appdesign: Andre Øvland, 1IMC

Denne appen er ikke programmert, men viser hvilke muligheter den bør ha: Her kan lysteknikere lære av hverandre, de kan chatte, leie hverandre og ta kontakt med bedrifter.

I atskillige år har André jobbet frivillig i Randesund fritidsklubb, og det andre vinnerbidraget hans er en plakat for et såkalt rave der unge dj'er som har fått opplæring av proffer, lar sine ferdigheter strømme ut av høyttalerne.

Beste plakat: Andre Øvland, 1IMC

IM-linjen er yrkesfaglig, det vil si at elevene tilbringer to år på Tangen, før de går i lære i to år. Å få læreplass i et lysdesignfirma er André Øvlands ønske. Under pandemien sluttet mange i bransjen, siden viruset tok kvelertak på de fleste festivaler og konserter, så arbeidsmarkedet burde være bra, mener vg1-eleven.

Huleboere

-Jeg har ikke lyst til å studere etter skolen, så læretid og deretter jobb passer bra for meg, sier han.

- Men hvorfor er det så langt mellom jentene på IM?

- Det er vel sånn at gutter liker å stelle med maskiner og ting, mens jentene er mer menneskeorientert. Muligens går dette helt tilbake til huleboertiden, da menn lagde jaktredskaper og dro ut for å skaffe middag til kvinnene og barna hjemme.

Beste animasjon: André Honnemyr Engestøl, 2MEA

Beste fiksjonsfilm: Jonas Eikeland og Henrik Honnemyr Engestøl, 2MEA

Beste dokumentarfilm: Chris André Creighton Bredesen, 1IMC

Beste dokumentarfoto: Fredrik Rønning Birkeland, 2MEA

Abid Raja med to ungdommer - Klikk for stort bildeStortingsrepresentant Abid Raja på besøk på Tangen.

Beste kreative foto: Julie Meisner, 1IMA

Ung jente i profil - Klikk for stort bilde

Beste grafiske design: Elfride Johanne Hageman, 2MEA

dekorert drikkeboks - Klikk for stort bilde

Beste spill: Simen Glomså , 1IMC

Beste nettsted: Matija Markovic, 1IMA

Trofeet

Trofeet vinnerne fikk: Det ble designet av Rebeca Gogozan (går påbygg i år - gikk IM i fjor). Vegard Løland, som er lærling hos Aksell fikset pleksiglass og print, mens BA(Tangens avdeling for byggfag) ordnet med treverk og ferdigstilling.