Gekkoen som ble linselus

Skapningen på bildet er ikke særlig selskapelig. Så får eieren Hannah heller kose med katten eller prate med hunden.

Liten, gul øgle - Klikk for stort bildeKul, men ikke kjælen. Gekkoen Leo, fem år. Hannah Eike Velken, 2MKA

Det er litt stille i dyreriket hjemme hos Hannah Eike Velken (17) i Songdalen nå. I huset rusler bare en hund, en katt, to gekkoer og noen kakerlakker. Men nærmest i en dyrehave er jenta i 2MKA vokst opp.

Undulater har hun hatt, dessuten mange katter, flere hunder, vaktler, 10-15 høner, pinnedyr, kanin, dverghamster, ørkenrotte og akvariefisk. Og spørsmålet trenger seg fram som en innpåsliten flodhest: Hvorfor denne veldige interessen for dyr?

Svart og hvit katt - Klikk for stort bildeKatten er Hannahs favorittdyr. Her Loke på to år. Hannah Eike Velken, 2MKA

Hannah peker på slektstreet, der det på farssiden sitter generasjoner av bønder fra Odda. Dessuten er moren også dyregod, selv om hun har oppvokst i sentrum av det samme tettstedet i Ullensvang i Vestland fylke.

Men det finnes vel flere årsaker?

-Dyrene kan du snakke med alt om. Eller nyte stillheten. Dyrene er der alltid. Du slipper å være redd for å dumme deg ut sammen med dem. Mye terapi kan det være for eksempel i enn hundetur, sier Hannah.

To undulater, gul og blå - Klikk for stort bildeAvdøde venner: Undulatene Lykke t.v. og Alex. Hannah Eike Velken, 2MKA

Fra fødselen av hadde hun katt rundt seg. Siden har det vært en lang rekke av katter og kattunger. Og kom ikke til Hannah og påstå at disse silkemyke potegjengerne er som egoistiske tenåringer; gir lite og krever mye.

- Katten jeg har nå, Loke på to år, er helt spesiell. Når jeg kommer hjem fra en tur, går den bort til meg og klapper meg på haken med poten. Slik viser den sin kjærlighet, forteller Hannah.

På annet vis demonstrerte en av Lokes forgjengere, Max, sin hengivenhet. Innimellom fulgte den sin eier til skolen, på en 15 minutters fottur. Men Max stanset utenfor - han var åpenbart en skolevegrer som foretrakk en tur i skogen fremfor lesebok og regnehefte.

Gekko med kakerlakk i kjeften. - Klikk for stort bildeFor Leo er kakerlakk nam-nam. Hannah Eike Velken, 2MKA

Men nå må vi ikke glemme Leo, den fem år gamle gekkoen som klamrer seg fast til objektivet på Hannas kamera. Han er en kranset gekko, og disse krabatene blir opptil 20 cm lange. Fra Ny-Caledonia, ei øy i Stillehavet, stammer de.

Til å begynne med trodde eieren at gekkoen var en hann, og ga ham navnet Leo, men nærmere undersøkelser under avslørte at det dreide seg om en hann. For lettvinthets skyld fikk hun beholde navnet. Hjemme hos Hannah har hen selskap av artsfrenden Harley, og dyret som gir maskuline motorsykkel-vibber, er vitterlig en gutt.

Svart hund med buskete pels - Klikk for stort bildeKita, 10 kilo pratsom tibetansk terrier. Det er vanskelig å se øynene på den, men utsikten er i orden. Hannah Eike Velken, 2MKA

Så må vi snakke om den tibetanske terrieren Kita på syv måneder, ellers gjør hun det selv. Denne hunden med aner i det fjerne og høye Østen, virker nemlig ganske pratsom.

-Når hun er misfornøyd, får vi høre det, røper Hannah. Hjemme hos henne er Kita og Loke ganske riktig som hund og katt, og det hender Kita må stenges inne i buret mens Loke labber rundt i huset.

-Voff, lyder det da fra buret. Men også triveligere lyder kan komme fra hunden; hun tilhører en rase som gjerne gir svar på tiltale. Kita er heller ikke fremmed for å legge hodet på fanget til Hannah og hennes mor.

Jente med katt i armene. - Klikk for stort bildeGode venner. Hannah og Loke. Gry Eike

Som oppmerksomme lesere av denne nettsiden vet, er Hannah Eike Velten en premiert fotograf. Imidlertid forsvinner Loke når hun drar opp kameraet. Tar hun frem skolebøkene, kan han gjerne legge seg på fanget hennes.

-Loke er vâr for stemninger, så han sanser nok at jeg ikke alltid er i perlehumør når skolearbeidet skal gjøres, avslører Hannah.

Skulle dinosaurer dukke opp i en lærebok, kan Hannah gjerne kaste et blikk på Leo eller Harley. Gekkoene ser jo ut som ørsmå slektninger av de utdødde kjempene.