- Dette er et hjerteprosjekt

- Nå gjør vi fagene frisør, blomster og interiør synlige for omverdenen, sa rektor Stein Dillevig da han erklærte opplæringssenteret E2 for  åpnet.

- Gratulerer med dagen, sa rektor Stein Dillevig og høstet nikk fra tallrike hoder Tangen vgs

Folk sto tett som tulipaner i en bukett eller hår i en hestehale da skolens opplæringssenter E2 ble tatt i bruk, etter et halvt års intens planlegging og innredning. I sin åpningstale røpet rektor Dillevig at han på skoler hvor han tidligere arbeidet, hadde sett FBIE-fagene (frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign) bli gjemt bort i stusslige lokaler.

- Nå gir vi disse fagene mye oppmerksomhet og stor tumleplass. Hver ukedag kan publikum komme til interiørstudioet, blomsterbutikken og frisørsalongen, understreket rektor. Dessverre har det tradisjonelt vært en del frafall på FBIE-linjene. At elevene nå får opplæring mest mulig lik det virkelige liv, kan forhåpentligvis forbygge avskallingen, la han til.

Elever fra musikklinjen på Vågsbygd videregående vartet opp med klassisk sang og musikk. Fra venstre Madelen Anfinnes, Susanna Terjesdotter Melhus og Gustas Petrikas. Tangen vgs

Luftige og lette er de nyinnredede lokalene, med lyst treverk som det dominerende interiøret. Hele stasen kom på snaut tre millioner kroner. Av den summen har fylkeskommunen bidratt med to tredjedeler, mens Tangen spyttet i resten fra sitt eget budsjett.

- Jeg vil takke skoleeieren vår for velviljen. Noen skjønte tydeligvis at dette var et hjerteprosjekt for oss, sa Dillevig.

Under pandemien ble det tydelig hvor viktige FBIE-fagene er, påpekte han. Folk gremmet seg når de ikke kunne gå til frisøren ("de måtte se ut sånn som de egentlig gjør"), de bestormet blomsterbutikkene for å oppmuntre noen de ellers ikke husket på, og de pusset opp mer enn noensinne, hvilket sier ganske mye i Norge.

Avdelingsleder Øystein Båsland overrakte blomster til interiørarkitekt Eirin Zachariassen. Hun har samarbeidet tett med skolens interirørlærer Stine Rypestøl om utformingen av E2. Tangen vgs

Så ble det avdelingsleder Øysteins Båslands tur til å overrekke blomster og gode ord. Han berømmet de mange av skolens lærere som har bidratt med planlegging og innredning, dessuten elevene som tålmodig har ventet på sine nye rom.

Dessuten røpet han rektors arbeidsstil: - Stein sier ikke så mye, men han løfter, dytter og motiverer. Det funker kjempebra!

Tangen tar mål av seg til å være en god nabo, og da den offisielle åpningen var over, strømmet det til folk som ville se E2 mens de nøt kaffe og kaker besørget av avdelingen for Restaurant- og matfag.

Les mer om E2

Elevene på restaurant og matfag sørget for kaffe og søte fristelser. Tangen vgs