Hår, blomster, interiør og kaffe. Velkommen til opplæringssenteret E2!

Tangen videregående ønsker publikum velkommen til en ny møte- og kjøpeplass.

To unge jenter med blomster. - Klikk for stort bildeVg2-elevene Sofia Ingwersen (t.v.) og Sui Za Khupchawn gjør klar blomsterbutikken i det nye opplæringssenteret E2. Tangen vgs

Opplæringssenteret E2

Hva: Her øver vg2-elever i blomsterforretningen, i frisørsalongen, i interiørstudioet - og etter hvert i kafékroken.

Hvor: Elvegaten 2, rett nedenfor Dronningens gate.

Hvorfor: - Under kyndig veiledning av lærere og fagarbeidere får elevene i vg2 prøve yrket de utdanner seg til, sier Øystein Båsland, avdelingsleder for kreative fag. Dermed blir sjansen større for at elevene fullfører skolen. Og om noen oppdager at denne yrkesveien likevel ikke var noe for dem, gjør de det tidlig, slik at de ikke kaster bort så mye tid, understreker han.

Priser: I E2 driver skolens elever butikker i flere bransjer, og prisene er lavere enn i byen ellers. Blir da de som lever av dette, sure?

- Bransjefolket synes det er en fordel at våre elever er mer erfarne når de kommer til en bedrift. Prisene er lavere enn hos proffene, men det er ikke snakk om dumping. Dessuten tar det gjerne lengre tid å få varer og tjenester hos oss, påpeker Båsland.

Interiørstudio: Hva skjer her? - Publikum kan kjøpe råd av elever som utdanner seg innen interiør og design. Hvordan innrede et hus eller en leilighet? Hvilke møbler bør jeg velge? Hvilke materialer? Hvilke farger på veggene og gardinene? Slike spørsmål får man svar på, forteller avdelingsleder Øystein Båsland.

jente i frisørstol, jente friserer, lærer følger med - Klikk for stort bildeFrisørsalongen er klar til innrykk av kunder utenfra. I mellomtiden øver Angela Leona Lusica (t. h.) på sin medelev Anna Kristensens lokker, mens fagarbeider Lene Karlsen følger med. Tangen vgs