De sådde gullkorn i Kunstsilo

Spent satt elevene vaglet opp i auditoriet. Så gikk døren opp. Inn kom juryen.

to unge jenter  - Klikk for stort bildeDe vant tre av fire klasser i konkurransen: Thale Hamre (t.v.) Madelen Andersen Tønnessen og Ingrid Egedal (måtte gå på jobb før bildet ble tatt), alle i klasse 2IEA. Tangen vgs

-Det har vært supervanskelig å velge ut de beste bidragene. Alle hadde styrker, så vi trengte ekstra tid på å bestemme oss. Og takk for at dere brukte tid og hodekraft på dette.

Det sa det eneste mannlige medlemmet av juryen, Eivind Eikeland, prosjektleder for byggingen av Kunstsilo. Og konkurransen blant Tangen-elevene på linjen for interiør og eksponeringsdesign gikk ut på å komme med ideer til innredningen av et barne- og ungdomsrom i første etasje i siloen.

fire voksne får blomster av ei dame - Klikk for stort bildeKristine Kolloen Nilsen, konseptutvikler for Kunstsiloen, deler ut blomster til juryen. Fra venstre Randi Jessen, brukerkoordinator på Kunstsilo, Ona Marija Auskelyte, arkitekt, Eivind Eikeland, prosjektleder for byggingen av Kunstsilo og Eldbjørg Dahl, kommersiell sjef for Kunstsilo. Tangen vgs

Etter å ha vridd hode og hender og kanskje tygd blyanter, kom juryen fram til at tre jenter fra vg2 stakk av gårde med prisen i tre klasser: Beste design, beste profilerings- eller eksponeringsforslag og det mest kreative alternativet.

Og jentene, det var Thale Riisøen Hamre, Madelen Andersen Tønnessen og Ingrid Egedal. Tara-tam-taradei!

Kjempegøy

- Det var kjempegøy å vinne, særlig fordi vi jobbet med et virkelig prosjekt, ikke bare en skoleoppgave. Nå skal det bli spennende å se om noen av ideene våre blir brukt i Kunstsilo, sier Thale og Madelen. Ingrid måtte gå på jobb før premieutdelingen.

tegning av ulike interiører - Klikk for stort bildeDette bidraget kom fra Thale Riisøen Hamre, Madelen Andersen Tønnessen og Ingrid Engedal, som vant i tre av fire klasser.

Her er litt av juryens skryt til dem: -Fin plassering av møblene i en fleksibel plan tilpasset ulike brukergrupper, med et stille rom i sentrum, god videreføring og tilpasning av Kunstsilos grafiske profil.

Knapp tid

Til å begynne med tenkte Thale, Madelen og Ingrid at tiden til å gjøre oppgaven var veldig knapp, bare tre uker. Men så kom de seg opp av frustrasjonens dype dal.

Da elevene presenterte bidragene sine, holdt jeg på å sprekke av stolthet.

Stine Rypestøl, interiørlærer

Ingrid heiv seg over SketchUp, et dataprogram for laging av tredimensjonale modeller, Thale passet på budsjettet (innredningen av rommet skulle koste maks 800.000 kroner og Madelen konsentrerte seg om materialer og presentasjon.

Studier

Og nå skal de vel bli interiørarkitekter? Neste år tar Thale og Ingrid påbygg, slik at de får studiekompetanse. Deretter kan det meget vel bli interiørarkitektutdannelse på Thale i Danmark og kanskje på Madelen i Oslo.

Tre unge jenter - Klikk for stort bildeDe vant klassen for beste kundefokus: Fra venstre Katrina Jakobsen, Selma Viktoria Eik og Riya Johanne Johansson Walla, alle 2IEA. Tangen vgs

Både vg3-elever og vg2-elever på linjen for interiør- og eksponeringsdesign var med i Kunstsilo-kappestriden, men de yngste elevene var frekke nok til å erobre også den fjerde prisen, som gjaldt beste kundefokus. Katrina Jakobsen, Riya Johanne Johansson Walla og Selma Viktoria Eik sto for den bragden.

Sanserom

Ros fikk de av juryen for fleksibel bruk av rommet, der det også ble plass til sanserom og til matlaging.

Katrina, Riya og Selma forteller at de lagde plass til ståbord og lave bord de besøkende kan lage ting ved. Dessuten vartet de opp med en scene og lystavle der man kan vise Kahoot, karaoke og videoer til å danse etter.

Tegning av interiør - Klikk for stort bildeDette bidraget kom fra Selma Viktoria Eik, Katrina Jakobsen og Riya Johanne Johansson Walla.

Når Kunstsilo åpner dørene neste år, er rommet Tangen-elevene har kommet med innspill til, det første folk kommer inn i. Her skal barn og unge og barnlige og ungdommelige voksne boltre seg på 211 kvadratmeter.

Lærere

Når elevene er så flinke til å foreslå romløsninger, kan vi bare tenke oss hvordan lærerne er innredet. Veiledet de seks gruppene har Charles Rojahn, Lene Legreid og Stine Rypestøl gjort.

Selv om prisutdelingen for lengst er over, greier ikke Stine å svelge smilet:

- Da elevene presenterte bidragene sine, holdt jeg på å sprekke av stolthet. Jeg var nok mer gira enn elevene.

Slik var starten på konkurransen

Klikk for stort bilde