- Lag noe kult til Kunstsiloen!

Museet vil gjerne bli verdensledende i satsingen på barn og unge. Da er det naturlig å søke hjelp på Tangen.

To unge jenter med liten modell av bygg - Klikk for stort bildeAllerede har Julie Storemyr Solberg (t.v.) og Savjan Nabizadeh begynt å pønske ut ideer. For hånden har de en modell av ungdomsrommet i målestokk 1:50. Tangen vgs

Fantasien deres skal swinge seg på 211 kvadratmeter, og de kan budsjettere med mellom 600 og 800.000 kroner.

Denne liflige fristelsen når drøyt 20 par ører i Auditorium 2 på Tangen. Foran lystavla står ei dame og snakker så entusiastisk at hårtoppen hennes hopper i takt med føttene.

Møtested

- Ikke tenke tradisjonelt museum. Hva har dere lyst til på et møtested? Chille, henge, danse eller lade mobilen?

Kristine Kolloen Nilsen er konseptutvikler for Kunstsiloen som står ferdig neste år, et par penselkast fra Kilden. Nå henvender hun seg til interiørelevene i vg2 og vg3 på Tangen for å få lyse ideer. Og gjerne litt ville ideer.

Ung kvinne foran lystavle - Klikk for stort bilde-Ikke tenk tradisjonelt museum, formaner Kristine Kolloen Nilsen. Tangen vgs

- Åi, dette blir en stor oppgave på kort tid, sier Savjan Nabizadeh og Julie Storemyr Solberg nærmest i kor. De er venninner i 3INA, det vil si interiørklassen i vg3.

Innen 24. mars skal syv grupper med tre eller fire elever i hver komme med et utkast til hvordan et barne- og ungdomsrom i første etasje skal innredes. Og her er det ikke snakk om å leke butikk; de beste bidragene skal kåres av en jury, og alle elevene får karakter av lærerne.

Forsamling av elever med tre voksne med ryggen til foran - Klikk for stort bildeElevene hørte godt etter da oppgaven fra Kunstsilo ble lagt fram. Tangen vgs

-Nå må vi snart ta oss en tur bort til siloen og hente inspirasjon, sier sier Savjan og Julie. Sannsynligvis har det begynt å gå ekstra fort rundt i hodene deres. Det er noe med gløden i blikket, det er noe med det resolutte ansiktsuttrykket, det er noe med de rastløse hendene.

Antakelig kommer de til å jobbe både digitalt og med en analog modell av rommet når en lekker løsning skal klekkes ut.

Møtested

- Det blir gøy å utforme et møtested for ungdom i byen. Her skal det tenkes utenfor boksen, melder Savjan.

Og Julie synes mer enn bildende kunst og annet visuelt må inn i rommet, hvorfor ikke også musikk? Kanskje kan dette også bli en konsertscene, tenker hun høyt.

En skarpskodd fagjury skal kåre beste bidrag i kategoriene design, kundefokus, kreativitet og eksponering. Jo bedre forslagene blir, desto mer av dem blir brukt når rommet innredes. Siden Tangen har interiørlinje, var det naturlig å hente inspirasjon der, forteller Kunstsilo-medarbeiderne.

Tre kvinner ser på liten modell av hygg - Klikk for stort bilde-Her skal unge stimuleres til undring og ytring, sier dette trekløveret fra Kunstsiloen. Fra venstre Kjersti Irgens Kuhnle, prosjektleder for barn og unge, Vilde Eskedal, formidler og museumspedagog og Kristine Kolloen Nilsen, konseptutvikler. Tangen vgs

-Får vi et genialt forslag, blir det et sterkt Tangen-preg, bedyrer konseptutvikler Kristine Kolloen Nilsen. Akkurat da sikter hun ikke til kristiansander, kunstsamler, pengesamler og Norges Bank-sjef Nicolai Tangen som har gitt over 3000 verker til museet.

Smiler

Hun smiler lurt, interiørlærer Stine Rypestøl, etter at design-utfordringen er blitt sådd i unge hjerner og hjerter.

-Det er stas at våre elever får være med på et så stort og viktig prosjekt. Dette er noe helt annet enn å lage en oppgave bare for oss selv på skolen, sier Stine.

Kunstsilo

Kunstsilo - Klikk for stort bildeSlik ser bygget ut neste år. Kunstsilo

Hva: En kornsilo fra 1935 ved siden av Kilden forvandles til et kunstmuseum over 3300 kvadratmeter. Åpning i 2024.

Mangfold: Her blir det i tillegg til utstillingslokaler også rom for barn og unge, lokaler til ymse arrangementer, vrimlehall, bar, kafé, butikk og selskapslokale.

Kunsten: Museet skal romme Tangen-samlingen, verdens største av nordisk modernisme, i tillegg til Sørlandets Kunstmuseums faste samlinger. Dessuten skal andre kunstverker vises i perioder.

Omstridt: Før ombyggingen av siloen ble prosjektet gjenstand for en debatt så hard og bitter at den forgiftet det politiske miljøet i Kristiansand og i fylket ellers. Har vi råd til noe så stort og flott, når så mange andre behov er presserende, lød innvendingen fra motstanderne - som måtte gi tapt.

Les mer på Kunstsilos nettside