Begge sluker bøker

Vil du ha noen tankevekkende inntrykk før hjernen blir sommerstengt? Da skal du dra til Samsen og se en elevutstilling.

Ung jente ser på dinosaur av papir - Klikk for stort bildeLykke Eichler: "Jeg trives som en dinosaur". Tangen vgs

Hendene hennes grep to bruktbøker. Lykke bladde litt i dem. Skumleste. Så stanset blikket hennes ved et ord: Dinosaur.

Da ble Lykke brutal. Rev ut blader av ei bok, formet en dyrekropp, monterte klør, hale og hoggtenner, lot dinosauren glefse i seg av den andre boka.

Nå hadde hun og dyret noe felles: De sluker bøker.

-Jeg leser gjerne, sier Lykke Eichler. Men med enda større entusiasme tegner, maler og former hun. Det gjør også de 51 skolekameratene som stiller ut arbeidene sine i kunstgalleriet på Samsen i Kristiansand.

Gutt ved papirmodell av skyskrapere - Klikk for stort bildeSebastian Askedal: "New York, New York, det var ikke mye jeg fikk se, syk og må holde sengen og bli frisk til det". Tangen vgs

Ungdommene avslutter det andre året på linjen for kunst, design og arkitektur (KDA). "Les mellom linjene" heter utstillingen, der hver elev viser ett verk. Råvarene var en haug med bruktbøker, og de utnyttes på ymse vis.

Mildest talt tankevekkende er disse verkene; i tillegg svært imponerende. Mange eier en sår, dramatisk og dødsens alvorlig undertone som fort kan få publikum til å gruble over livets og klodens skjørhet. Her er blod, svette og tårer, dødninghender og en skalle der ingen er hjemme.

Men ikke la deg skremme. Humoren ligger på lur i hver krik og krøll. Og størst av alt er fantasien.

Utstillingen på Samsen er åpen til og med lørdag 10. juni.

Klikk på bildene i galleriet:

Klikk for stort bilde