Auf Wiedersehen, Fenna, willkommen, Henri!

Hun reiser hjem til skolen i Tyskland, han kom nylig derfra. Utvekslingen mellom Auguste Viktoria Schule og Tangen videregående er i god gjenge.

ung jente og gutt og en litt eldre mann - Klikk for stort bildeTyskere i skjønn treenighet. Fra venstre Henri Stammer, Fenna Rohwedder og Sebastian Baak, tysklærer på Tangen. Tangen vgs

-Jeg har hatt et fint opphold, erklærer Fenna Rohwedder, 17-åringen som har tilbrakt et par uker på Tangen. Nå kan hun si takk, ja, nei og unnskyld på norsk, gloser man kommer langt med i Kristiansand hvis man ikke behersker "se det!" og "javel".

-På vår skole er det strengere, og jeg tror vi lærer mer. Men bygningene og en del av fagene her er kule. Spesielt godt likte jeg Makerspace med 3D-printere, forteller Fenna.

I forskjellige klasser og grupper har hun fulgt undervisningen, og særlig godt likte Fenna seg i en gymgruppe, siden hun er aktiv fotballspiller. Nykommeren på Tangen, 17 år gamle Henri Stammer, er også en spreking som dyrker styrketrening, sykling og jogging.

Begeistring

-Jeg har bare vært i Norge én gang, og da fire timer i Oslo. Men min far har vært på vandretur her, og hans begeistring for landet har gjort meg nysgjerrig, forteller Henri.

Som en del av Erasmus, EU's storslagne program for utveksling, er de kommet til Norge. Vår skole har en samarbeidsavtale med Auguste Viktoria Schule i byen Itzehoe, vel 60 km nord for Hamburg. Fenna og Henri måtte søke om å få et opphold i Norge, der de gjorde rede for interessen og motivasjonen.

Under norgesoppholdet bor utvekslingselevene hos Sebastian Baak. Tysklæreren er gjestfriheten og vennligheten selv, foruten at han vokste opp i Itzehoe.

I juni kommer en biologiklasse fra Auguste Viktoria til Tangen, og til høsten får vi besøk av en enkeltelev, ei jente. Senere drar Sebastian Baak med en vg3-gruppe i tysk til hans hjemby.

Viking

At Norge ikke er alene om å huse vikinger, beviste Fenna under sitt opphold. Sammen med sjøspeidere på Flekkerøy hoppet hun fra en ti meter høy bro og ned i et vann som holdt seks grader.

Etter at hun hadde dukket opp av havet, meldte en av sjøspeiderlederne at han hadde fått utvidet sitt ordforråd av tyske kraftuttrykk ganske kraftig.

Les mer om utvekslingen her