Zwei Schulen, eine Meinung

-Wir möchten gerne zusammenarbeiten. To utsendinger fra en videregående i Tyskland ønsker å ha utveksling med Tangen.

En mann og to kvinner undertegner papir. - Klikk for stort bildeIntensjonsavtalen for samarbeid undertegnes av avdelingsleder Egil Ellenes fra Tangen og rektor Angela Kopp (t.v.) og engelsk- og biologilærer Martina Hustedt fra Auguste Viktoria Schule. Tangen vgs

-Det ser ut til at skolene har funnet tonen, og vi er ivrige etter å komme i gang med dette, sa Angela Kopp under sitt to dager lange besøk på Tangen. Hun er rektor på Auguste Viktoria Schule i byen Itzehoe, vel 60 km nord for Hamburg.

Tyskfødt

Det var Tangens tyskfødte lærer Sebastian Baak som tok den første kontakten med den tyske skolen. Sebastians søster har en sønn på Auguste Viktoria, og gjennom henne hørte han at den tyske skolen var ute etter samarbeidspartnere i utlandet.

Middelaldrende mann med briller - Klikk for stort bildeTangen-lærer Sebastian Baak tok initiativet til det tysk-norske samarbeidet. Tangen vgs

Dermed kastet Sebastian seg over tastaturet, og dagen etter fikk han svar fra rektor Angela Kopp. Dette vil vi gjerne snuse på, lød det entusiastisk sørfra.

Hva kan samarbeidet føre til? I første omgang skal lærere fra Tangen på gjenvisitt til Itzehoe. Senere er det meningen at elever skal på utveksling for noen uker, etterhvert kanskje for et helt år.

Kontakt

I tillegg er det meningen at lærere skal drive faglig samarbeid med tyskerne, og det kan i den forbindelse bli kontakt mellom klasser - til å begynne med elektronisk.

Egil Ellenes, avdelingsleder for fellesfag/humanistiske fag, ivrer for internasjonalisering. Han forteller at det planlegges et studieopphold i Itzehoe for en vg3-klassse i tysk kommende høst.

-Noen av disse elevene er ikke så begeistret for faget, og enkelte kan stå i fare for å droppe ut. Da bør en slik tur virke motiverende, sier Ellenes.

Tre kvinner i gymsal - Klikk for stort bildeTangen-lærer Ellen Karin Homdal (t.v.) orienterer tyske kolleger om kroppsøvingsfaget. Til venstre Martina Hustedt, som har ansvaret for samarbeidet med Tangen, og rektor Angela Kopp. Tangen vgs

I tilleg planlegger de to skolene samarbeid på tvers av fag, for eksempel innen bærekraft, forteller han. I den forbindelse kan eksempelvis fagene engelsk, kroppsøving og biologi trekkes inn.

Erasmus

Men hvem skal finansiere dette? Det skal Erasmus, EU's utvekslingsprogram for elever og lærere. Både Tangen og Auguste Viktoria har fått penger derfra.

Tangen-rektor Stein K. Dillevig: -Jeg setter pris på all internasjonalisisering. Samarbeid over landegrensene er da også noe Agder fylkekommune satser på.

To unge jenter og en mann - Klikk for stort bildeGjestene fra Itzehoe samtalte med to tyskspråklige elever på Tangen. Lykke Eichler (midten) (2KDA) har tysk far, Leonie Ingeborg Barbara Schacht har tysk mor og far. Til høyre deres norsklærer Egil Ellenes. Tangen vgs
En ærverdig bygning hører til den vi9deregående skolen i Itzehoe.

Auguste Viktoria Schule

Hva: Offentlig eid gymnas (videregående) med 900 elever i alderen 10-19 år og 70 lærere. Skolen har bare studiespesialiserende.

Forbilde: Skolen er oppkalt etter Auguste Viktoria Friederike Luise Feodora Jenny von Schleswig-Holstein-Sonderburg-Augustenburg (1858-1921), som var dronning av Preussen og keiserinne av Tyskland.

Hvor: Skolen ligger i byen Itzehoe med 45.000 innbyggere i delstaten Schleswig-Holstein. Itzehoe ligger vel 60 kilometer nord for Hamburg.

Utveksling: Skolen har samarbeidsavtaler med videregående skoler i Spania, Danmark og Slovenia.

Nettadresse: https://www.avs-itzehoe.de/

Itzehoe ligger 60 km nord for Hamburg.