Bygg- og anleggsteknikk med studieforberedende

Bygg- og anleggsteknikk med studieforberedende forbereder deg for videre studier på høyskole og universitet, og særlig mot ingeniørstudier i bygg- og anleggsfag.

Du får praktisk opplæring i tømrer- og betongfag, kombinert med studiespesialiserende utdanningsprogram. Det betyr at du får studiekompetanse og håndverker- og yrkeserfaring i ett. I fagkretsen ligger fellesfag og realfag fra studiespesialisering, samt de praktiske programfagene fra det toårige løpet i bygg- og anleggsteknikk.

Studiet krever høy kompetanse i realfag. Studiet er treårig. Undervisningen vil foregå delvis i verksted, delvis i teorirom. Skolen har et samarbeid med UiA Grimstad og bransjeforeningen EBA om hospitering i universitets- og ingeniørmiljøer.

Ved å klikke her kan du se et fem minutters langt videoinnslag hvor avdelingsleder og elev forteller mer dette utdanningsprogrammet.

Ung mann og kvinne i verksted. Foto. - Klikk for stort bildeI dette utdanningsprogrammet forenes yrkesfag og studiespesialiserende. Her to representanter for årets førsteklassinger i byggfag og studspes, Magne Skogstad i 1BAC og Maria Grødal i 1STC. Marius Flatnes

Fagvalg og timetall

Som elev på bygg- og anleggsteknikk med studieforberedende følger du obligatoriske fellesfag og obligatoriske programfag. På Vg3 kan du velge programfag i fem av timene.

Fellesfag og programfag vg1

4t norsk
2t kroppsøving
5t matematikk T (A)
5t naturfag (A)
5t engelsk (A)
15 t programfag bygg- og anleggsteknikk Vg1 (A)

Fellesfag og programfag vg2

4t norsk

2t kroppsøving

6t matematikk R1 (A)

3t samfunnsfag (A)

5t fysikk 1 (A)

5t teknologi og forskningslære 1 (A)

12t programfag bygg- og anleggsteknikk Vg2

Fellesfag og programfag vg3

6t norsk (A)

2t kroppsøving (A)

5t matematikk R2 (A)

5t historie (A)

7t programfag bygg- og anleggsteknikk Vg2 (A)

5 timer valgfritt programfag

A = avsluttende fag

Den teoretiske matematikken (T, R1 og R2) er obligatorisk alle tre år, og det samme er fysikk 1. På Vg3 kan du velge om du ønsker fysikk 2 eller et annet programfag. Du vil få tilbud om ekstra faglig veiledning i realfagene.

​​* Les mer info om studiespesialisering på nettsidene til vilbli.no (fylkenes infotjeneste for søkere til videregående utdanning).