Medier og kommunikasjon - studieforberedende

​Medier og kommunikasjon forbereder deg for videre studier på høyskole og universitet. Samtidig får du muligheten til å utvikle deg kreativt.

Du bør like å arbeide både med teoretiske og praktiske fag. Dette er programområdet for deg som har lyst til å bli dyktige og kreative formidlere – gjennom bilder, film, lyd og ord. Du vil lære å arbeide praktisk med blant annet tv-produksjon, streaming, fotografi, grafisk design, sosiale medier og journalistikk.

Studiet er treårig. Hvert år er lagt opp med 10 praktisk-teoretiske programfagstimer i uka knyttet til fagene medier og kommunikasjon.

Ved å klikke her kan du se et ti minutters langt videoinnslag hvor elever fra Tangen forteller om hvordan livet på MK kan være.

BLI EN GOD FORMIDLER. På medier og kommunikasjon lærer du å kommunisere effektivt og får praktisk kunnskap om vår tids medier og digitale plattformer.

I tillegg til fag fra eget programområde vil det være mulig å velge programfag fra både Kunst, design og arkitektur og Studiespesialiserende program.

Fagvalg og timetall

Som elev på medier og kommunikasjon følger du obligatoriske fellesfag og to obligatoriske programfag. Norsk, kroppsøving, mediesamfunnet og medieuttrykk er fag som går over alle tre årene.

Fellesfag og programfag vg1

2t religion (A)

10 timer valgfritt programfag

​​

Matematikk og fremmedspråk er en del av fellesfagene, men innenfor disse kan du velge språk (fransk, tysk eller spansk) og mellom praktisk eller teoretisk matematikk.

Les mer info om Medier og kommunikasjon på vilbli,no, fylkenes informasjonstjeneste for søkere til videregående opplæring