Bygg- og anleggsteknikk

Bygg- og anleggsteknikk forbereder deg på å bli lærling og ta fagbrev i bygg- og anleggsfag.

Vi gir deg de praktiske ferdighetene og den teoretiske kunnskapen du trenger for å jobbe i bygg- og anleggsbransjen. Du bør like fysisk arbeid og være praktisk orientert.

Studiet er toårig. Det første året er en grunnopplæring hvor du får prøvd ut flere fagområder som maler, tømrer, tretekniker, rørlegger, stillasfag, blikkenslager, anleggsfag, betongfag og murer. Det andre året spesialiserer du deg i ett av fagene. Du velger selv spesialisering.

Ved å klikke her kan du se et ni minutters langt videoinnslag hvor elever fra Tangen forteller om hvordan livet på bygg- og anleggsteknikk kan være.

GODT LÆRINGSMILJØ. På bygg- og anleggsteknikk lærer du det du trenger for å lykkes, og du får god oppfølging fra våre lærere hele veien.

På Vg1 kan du velge mellom teoretisk og praktisk matematikk.

Fagvalg og timetall

Som elev på bygg- og anleggsteknikk følger du obligatoriske fellesfag og obligatoriske programfag. På Vg2 velger du selv spesialisering, det vil si fagområde og programfag.

Fellesfag og programfag Vg1

5t  engelsk (A)
3t  matematikk (A)
2t  naturfag (A)
2t  kroppsøving
12t praktisk yrkesutøvelse (A)
5t  arbeidsmiljø og dokumentasjon (A)
6t  yrkesfaglig fordypning (A)

A = avsluttende fag

Fellesfag og programfag Vg2

4t  norsk (A)
3t  samfunnskunnskap (A)
2t  kroppsøving (A)
17t programfag bygg- og anleggsteknikk (A)
9t  yrkesfaglig fordypning (A)

A = avsluttende fag

​Utdanningen gir gode muligheter for videre spesialisering og høyere utdanning. Ønsker du å utdanne deg videre på universitet eller høyskole, kan du søke deg inn på et tredje år, påbygging til generell studiekompetanse, som kvalifiserer til studiekompetanse.

Les mer info om Bygg- og anleggsteknikk på nettsidene vilbli.no (fylkenes infotjeneste for søkere til videregående utdanning)