Vil du lære bedre? Da er det særlig én ting du må gjøre.

Du skal øve til en prøve og lurer på hvordan. I en ny episode av podcasten Tangenfolk får du tips til studieteknikk.

Dame og ung mann - Klikk for stort bildeHa alltid penn og papir for hånden når du skal lære, råder lærer Charlotte Ims-Thunberg sin norskelev Mettin Alimohammadi . Tangen vgs

Skriv ned sammendrag av det du skal lære. Les sammendraget høyt for deg selv. Snakk gjerne med andre om stoffet.

Dette er studietips fra Mettin Alimohammadi i 2STA. Men hans aller beste råd er dette: Legg vekk mobilen når du skal øve.

Dette er musikk i ørene på norsklæreren hans, Charlotte Ims-Thunberg:

-Mange elever sier de ikke har tid. Men i gjennomsnitt bruker ungdommer mellom syv og ni timer påm telefonen - hver dag. De har tid, men den tiden de har, bruker de dårlig. Dette handler om fokus, sier Charlotte.

Dristig

En dag gjorde Mettin et dristig eksperiment. Mens TikTok var på sitt mest populære, slettet han appen og lot den hvile i tre-fire måneder. Det kostet.

-Jeg følte meg litt kul da jeg kyttet ut TikTok. Endelig en distraksjon mindre. Men jeg ble utafor da kameratene snakket om trender og morsomme ting de så på appen, forteller han.

Å notere, å lese notatene høyt for seg selv og andre er god, allmenn studeteknikk, mener Charlotte. Men i tillegg må en forstå hva det enkelte fag vil. Og nå våkner norsklæreren i henne:

- I norskfaget skal vi tenke kritisk når vi møter en tekst i vid forstand. Det kan utenom litteratur være en film, en serie, en nyhet.

Vi skal forstå sammenhenger og undertoner, fortsetter hun, vi skal tenke på hvorfor mennesket er som det er og vi skal finne ut hva hva teksten kan si oss i dag.

Penn

Dessuten: - Når du hører på læreren, leser en tekst eller snakker med andre elever, bør du alltid ha penn og papir parat. Notér det viktige, eller lag en tegning, råder Charlotte.

Men hva med gammeldags pugg og huskeregler? Mange er glad i denne:

Lille Grimme Arne Trenger Ris.

Hva den hjelper deg til å holde styr på, får du finne ut selv.