Verdens største katt er farlig. Mennesket er farligere.

Naturmangfoldet skrumper. Det var temaet da biologielever fikk undervisning i Dyreparken.

Tiger - Klikk for stort bildeEt internasjonalt redningsprogram Dyreparken er med i, kan bevare amurtigrene. Tangen vgs

Biologielevene beundrer amurtigrene. Hadde ikke et kraftig metallgjerde med strømledning på toppen skilt dem fra verdens største kattedyr, kunne ungdommene i verste fall ha blitt en lett lunsj.

Sammenlignet med et slag fra forpoten til disse krabatene blir en uppercut fra tungvektsboksere et mildt kjærtegn.

Fiende

"Verdens farligste dyr" står det på en plakat ved innhegningen. Men pattedyret mennesket er amurtigerens dødelige fiende.

Arten, som tidligere ble kalt sibirtiger, lever naturlig i Sibir, Nord-Korea og Kina, og er sterkt utrydningstruet. Leveområdene ødelegges, byttedyrene er for få og det jaktes ulovlig på disse stolte kattedyrene.

Liten slange på arm - Klikk for stort bildeKornsnoken er en liten kvelerslange som lever av smådyr, ofte mus, i varme strøk. Tangen vgs

Verdens arter

-Hvor mange arter har vi i verden? Biolog og dyrepasser Anita Eriksen stiller spørsmålet til gruppen av vg3- og vg3-elever på Tangen. Alle har valgt å fordype seg i faget biologi.

- Vi vet vel ikke helt, lyder det fra en elev.

-Ganske riktig, svarer Eriksen. 1,8 millioner er registrert, men det er mange vi ikke kjenner ennå, tilføyer biologen.

Samarbeid

- Vi hadde aller helst sett at det ikke skulle vært behov for dyreparker, men vår park er med i et internasjonalt samarbeid for å bevare en sunn reservepopulasjon for fremtiden, sier Eriksen.

Frosk - Klikk for stort bildeDamfrosken forsøkes reddet i Dyreparken. Bare 20 eksemplarer er igjen i Norge. Tangen vgs

Arendalitter forsøker man også å redde her. Det dreier seg ikke om folk som sier Ærndal og Bærbu, men om individer som sier kvakk-kvakk. I Aust-Agders gamle hovedstad bor nemlig rundt 20 damfrosk, de eneste gjenværende i hele landet.

Nå er noen av dem tatt inn i glassbur med vann, varme og mat som skal få dem til å formere seg friskt, fra rumpetroll til ferdig frosk.

Kvinne orienterer elever - Klikk for stort bilde-Det finnes 1,8 million registrerte arter av planter og dyr, forteller biolog Anita Eriksen i Dyreparken. Tangen vgs

Hvorfor?

Hvorfor skrumper naturmangfoldet? Sammen med elevene setter biolog Eriksen opp de viktigste grunnene, og det er en liste over menneskets misgjerninger:

* Klimaendringer
* Arealtap
* Forurensning
* Flytting av arter til steder der de ikke hører til
* Jakt.

jenter ser på kvelerslange - Klikk for stort bildeNettpytonen "Rune" er syv meter lang og veier 70 kilo. Når den digre kvereslangen skal flyttes på, stiller for sikkerhets skyld 7-8 medarbeidere i Dyreparken. Tangen vgs

Med ett lyder lystige kvirrevitt. Hvem er det som synger, spør biolog Eriksen.

-Det er gibonaper, svarer hun. Apene danner par som holder sammen hele livet og lager en helt egen sang de holder kontakten med, forklarer Eriksen.

Hva syntes så biologielevene under ledelse av lærerne Siri Houge og Marie Aasen om besøket i Dyreparken?

Gjenomgangsmelodien er like oppmuntrende som gibonapenes:

Veldig interessant, lyder det. Og her er noe av det de merket seg:

Eva Jawan Habach i 2STC lærte at skallet på skilpaddene er en veldig viktig del av kroppen.

Shila Basria Herabi i 2STB lærte at skilpadder kan bli veldig store.

Jilin Kawa Osman I 2STB lærte at kvelerslanger kan drepe og spise et menneske.

Tiger drikker - Klikk for stort bildeVerdens største kattedyr liker ikke bare å drikke vann, men også å svømme i det. Tangen vgs