-Velkommen, herr president!

-Demokratiet må vi kjempe for hver dag, sa stortingspresident Masud Gharahkhani  under sitt besøk på Tangen.

ung kvinne hilser på middelaldrende mann - Klikk for stort bildeHan bukket dypt, stortingspresident Masud Gharahkhani da han ble ønsket velkommen av nestleder i elevrådet, Oda Oline Omdal. Tangen vgs

Diger, svart og blankpusset Audi. Ut av doningen, foran hovedinngangen til Tangen videregående, steg stortingspresidenten. Men dressen og slipset hadde han lagt igjen hjemme, her kom en kar med dongeribukse og gelé i håret. Kameratslig i stilen.

Vel inne i foajeen løftet han hodet og betraktet de seks etasjene i sirkler langs et åpent rom i midten, populært kalt smultringen.

Luftig og lyst

-Dette var en veldig flott skole. En får følelsen av å være på en høyskole, så luftig og lyst som det er, bemerket stortingspresidenten.

For den celebre gjesten var elevrådet vertskap, og leder Joel Nziza tok først ordet i en samling i skolens restaurant.

-Det høres ut som en klisjé, men dette er et sted hvor man skal kunne være seg selv, sa Joel. Så ga han noen glimt fra livet på Tangen og nevnte trappeløp og tverrfaglig brudeshow som eksempler.

To mioddelaldrende menn og ung kvinne sitter lyttende ved et bord. - Klikk for stort bildeDe lyttet andektig da medlemmer av elevrådet og fagrepresentanter orienterte. Fra venstre rektor Stein Dillevig, netleder i elevrådet, Oda Oline Omdal og stortingspresident Masud Gharahkhani. Tangen vgs

Nestleder i elevrådet, Oda Oline Omdal, orienterte om hvordan elevrådet arbeidet og nevnte som eksempel engasjementet i det planlagte bygget sørøst for skolen. Utbyggeren vil ha syv etasjer, mens elevrådet mener fem bør holde, så skolen ikke mister for mye lys, sol og utsikt.

-Våre argumenter er blitt lyttet til, for i By- og stedsutviklingsutvalget ble det flertall for fem etasjer. Men saken skal til endelig avgjørelse i bystyret, sa Oda Oline.

Fagrepresentanter

Deretter fortalte avdelingsleder Egil Ellenes om ordningen med fagrepresentanter, elever som i samarbeid med resten av klassen og læreren utformer undervisningen. Noen av fagrepresentantene ga stortingspresidenten et innblikk i dette arbeidet.

For en større elevgruppe underviste Gharahkhani om Stortinget, kanskje den viktigste institusjonen i vårt folkestyre.

-Demokratiet er ikke noe vi kan ta for gitt. Hver dag må vi kjempe for det, formante stortingspresidenten.

Middelaldrende mann foran elevgruppe med ryggen til - Klikk for stort bildeStortingspresidenten underviser Tangen-elever om Stortinget og folkestyret. Tangen vgs  Avslutningsvis overvar han en knapp time i samfunnskunnskap, ledet av lektor Anders Gamst Mellerud. Der skulle elevene ta stilling til en del spørsmål ved å gå til den ene eller den andre siden i klasserommet. To av spørsmålene:

-Bør Nato gripe inn i krigen i Ukraina? Er brenning av Koranen innenfor ytringsfriheten?

Inkludering

Til slutt under besøket på Tangen snakket Gharahkhani med medlemmer av den flerkulturelle Kryss-gruppa, dessuten med ansatte i skolens elevtjeneste. Tangen har mange elever med røtter i andre land og kulturer, derfor interesserte det naturligvis stortingspresidenten, som ble født i Iran, å høre om hvordan Tangen jobber med med inkludering og forebygging.

Masud Gharahkhani

Yrke: Stortingspresident fra 2021 og dermed nr. 2 i rang her i landet etter kongen. Fast stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet fra Buskerud siden 2017.
Opprinnelse: Ble født 22. september 1982 i Teheran i Iran. Kom til Norge i 1987. Oppvokst i Skotselv i Øvre Eiker kommune. Bor i Drammen.
Bakgrunn: Er utdannet radiograf. Denne yrkesgruppen tar bilder ved hjelp av røntgenstråler, ultralyd- og MR-teknologi. Gharahkhani prakiserte yrket på sykehus i perioden 2003-2008.