Uuups, en dumtelefon i klasserommet!

Når han taster på denne, hører vi et historisk sus. Eieren tror elevene synes både han og Nokia'en er fortidslevninger.

Gammel mobiltelefon. Nokia - Klikk for stort bildeNokia 3310 - veldig kul for 20 år siden, litt mindre kul i dag. Tangen vgs

I forbifarten ser jeg lærer Tor Magne Dommersnes dra fram telefonen. Tør jeg spørre om mannen har kjøpt den på Teknisk museum?

Jeg tør.

-Har du kjøpt telefonen på Teknisk museum?

-Nei. Da min siste smarttelefon druknet for 4-5 år siden, trengte jeg raskt en ny, og stakk innom en Power-butikk for å kjøpe noe billig. Da ble det en Nokia 3310, forteller Tor Magne Dommersnes.

-Originalen?

-Det er vel en kopi av den kule modellen fra rundt år 2000. Jeg kan ringe med den, sende tekstmeldinger, ta dårlige bilder og spille enkle spill. Internett mangler.

- Hvorfor har du vært så usedvanlig treig med å kjøpe en ny smarttelefon etter at den gamle døde?

- Fordi Nokia'en fungerer godt for meg. Når jeg sitter hjemme og jobber ved pc'en om kveldene, renner det stadig inn meldinger på Teams. Etter at jeg har avsluttet, slipper jeg de stadige plingene på telefonen. Siden jeg ikke er på nettet 24/7, har jeg rett og slett fått bedre livskvalitet.

-Hva sier elevene når du trekker Nokia-dinosauren?

- De synes nok det virker litt rart. Men jeg er jo eldre enn gjennomsnittet av lærerne på Tangen, så i elevenes verden er sikkert både jeg og telefonen en levning fra fortiden.

Middelaldrende mann snakker i mobiltelefon - Klikk for stort bildeLærer Tro Magne Dommersnes - utvilsomt smartere enn telefonen sin. Tangen vgs

-Hva skjedde hvis alle elevene fikk dumtelefoner. Ville karaktersnittet ha gått rett til værs?

-Det skal jeg ikke ha sagt, men jeg synes jo det er betenkelig at både barn og voksne må sjekke ting på nettet hele tiden. Det blir fort litt utrivelig når folk er sammen.

- Hvorfor henfalt du i det hele tatt til mobiltelefon?

- Jeg fikk min første allerede i 1985, da jeg drev et taktekkerfirma (har fagbrev). Telefonen satt i en koffert og var lite mobil. Jeg hadde den helst i bilen. Men både den og smarttelefonen jeg fikk i 2008, da jeg var prosjektleder i Icopal, ble et nyttig arbeidsredskap.

-Det må føles deilig å være smartere enn telefonen sin, men finnes det ingen ulemper?

-Jeg går en del på fjellet, og savner å se nøyaktig posisjon når tåka tetner. Dessuten kan det bli brysomt å betale mange steder. Hittil går det med fleksikort på bussen.

- Så det er like før du kjøper ny smarttelefon?

-Nei. Med Nokia'en er jeg en klamp om foten i vårt samfunn, men det får gå, sier Tor Magne Dommersnes.

SISTE: Vi fikk nettopp inn melding om at også lærer Anders Gamst Mellerud bruker Nokia-telefon av den dumme sorten.