Uskadet ut fra "Perleporten"

Denne filmen burde ikke elever i videregående se, tordnet politikere. William og Lukas ble ikke skremt av det kunstneriske uttrykket.

To unge gutter - Klikk for stort bildeWilliam Grønåsen (t.v.) og Lukas Nilsen, begge 2MKA, syntes det var gøy å se steder i Kristiansand i både "Perleporten" og "K-town". Tangen vgs

- "Perleporten" har en del litt grove scener, men for et publikum over 16 bør ikke dette være noe problem, sier Lukas Nilsen i 2MKA.

Hans klassekamerat William Grønåsen oppsummerer: - Vi tåler fint "Perleporten". Den viser ingenting vi ikke har sett før.

Maratondag

En gruppe Tangen-elever hadde en maratondag på kino i Kristiansand da de så de to lokale filmene "K-town" og "Perleporten". Dessuten møtte elevene noen av folkene som hadde vært med på å lage filmene.

Sint mann med skjegg - Klikk for stort bildeScene fra "K-town". Tangen vgs

Lukas synes "K-town" var en morsom film, men det burde ha vært litt mer variasjon både i klipping og valg av opptakssteder, synes han.

-Denne filmen hadde ikke noe utpreget budskap, men så ut til å være laget for å få fram humor, sier Lukas.

"Perleporten" synes han virket bedre produsert, med flere close up-opptak og kanskje litt bedre skuespill, og den virket mer som en voksenfilm.

Radikale

- "Perleporten" viste hvor radikale mange i Kristiansand er, for eksempel i oppfatningen av tiggerne, og filmen latterliggjorde disse holdningene, mener Lukas.

William er enig i Lukas' vurdering av "Perleporten". Men han synes begge filmene var veldig bra. "K-town" hadde en del drøye scener som burde vært dempet, og dermed kunne aldersgrensen for filmen ha vært satt ned.

-Det var mye humor her, men ikke så mye å tenke over, sier William.

Ung mann med intenst uttrykk. - Klikk for stort bildeScene fra "Perleporten". Tangen vgs