Urokråker møter han på skolen. Vanlige kråker følger ham dit

Høy, mørk og omsvermet. Men vennene som flakser rundt ham, har han kjøpt. Med peanøtter.

Portrett av mann med langt hår. Foto - Klikk for stort bildeMattemann, vektløfter og kråkevenn. Tangen vgs.

Han har ikke noe imot å bli kalt kråkehviskeren, Tangen-lektor Ragnar Glendrange (27). Matte- og fysikklæreren med meget god fysikk (220 kilo i benkpress) er nemlig blitt nær venn av de grå og svarte fuglene vi ser overalt. Hør Ragnar i en ny episode av podcasten Tangenfolk. Du finner den på Spotify, Apple podcast-appen og SoundCloud.

Bertes

Det er en flokk kråker i Bertesbukta som har lagt sin elsk på Ragnar, og omvendt. Når han kommer, flokker de seg rundt ham og lurer på om han har noe snadder å by på. Det har han.

-Jeg har lært kråkene å sitte pent i kø og vente på å få peanøtter, forteller Ragnar. Når han kommer kjørende, kjenner fuglevennene igjen bilen hans, og det hender noen av dem følger ham på sykkelturen til skolen. Men ingen av dem blir med inn i matte- eller fysikktimene.

Smartinger

Det betyr imdlertid ikke at disse fjærkreene er enkelt møblert i toppetasjen. Her på jorda finnes det tre arter som kan lage redskaper, forteller Ragnar. Den ene er menneskene, den andre er sjimpansene og den tredje er kråkene. Får de lyst på mark i et hull, kan kråkene lage seg krokformede pinner til å pirke ut godsakene med.

Mann i landskap med fugl over. Foto - Klikk for stort bildeKråkevenn Ragnar i Bertesbukta. Geirmund Glendrange

Noen mener Ragnar har slitt seg fra en karate-, Tarzen- eller James Bond-film. Ikke bare på grunn av musklene, men like mye fordi fjeset ser litt eksotisk ut. Det skjønner vi når vi hører at faren er fra Flekkefjord og moren fra Kina.

Respekt

Vokse opp gjorde lektoren på et småbruk i næheten av Elverum. På bruket holdt familien dyr. Dessuten påkalte ville skapninger i de dype skoger nær svenskegrensa unge Ragnars oppmerksomhet.

-Alle dyr har krav på respekt, også kråker. Dessuten har alle arter fortjent en plass på kloden, ikke bare mennesket, sier Ragnar Glendrange.