Tysktime: -Willkommen an Bord!

Farvel, klasserom! Nå går elevene fra bar til bar.

Kaptein i hvitt omgitt av noen personer - Klikk for stort bildeKapitän Jens Janauscheck ønsker velkommen om bord i AIDAnova. Tangen vgs

-Med denne joysticken kan én mann manøvrere skipet. Dere hadde lært det på en times tid, for dette er omtrent som Playstation.

I denne tysktimen er det ikke en lærer i nuppete bomullsgenser og loslitt jeans som snakker. Nå føres ordet av herre i strøken hvit skjorte og bukse, med gullstriper på skuldrene. Dessuten foregår undervisningen på et langt høyere nivå en vanlig, nemlig 70 meter over bakken, jevnt med spiret på Domkirken.

Ung gutt ser ut over dekk på cruisebåt med palmer og bassenf - Klikk for stort bilde-Dette ser bra ut, men jeg vet ikke helt om cruise er noe for meg, sier Tangen-elev Benjamin Tveiten. Tangen vgs

-Før vi legger fra kai i Kristiansand, går vi her på broen igjennom en sjekkliste, akkurat som i et fly, forklarer Kapitän Jens Janauscheck.

Han er sjef på AIDAnova, et av cruiseskipene som flittig anløper Kristiansand. Takket være tysklærer Sebastian Baak på Tangen vgs, tidligere radiojournalist i Norddeutscher Rundfunk (NDR), slippes en gruppe vg3-elever om bord til en to timers omvisning på tysk. I sin NDR-tid hadde Sebastian base i Kiel, AIDA-skipenes hjemmehavn, og fikk et godt forhold til rederiets presseavdeling.

To mann i hvitt foran bildeskjerm - Klikk for stort bildeEdgar Bauer (t.v.), general experience manager, orienterer i kinosalen. Til høyre general manager Wolfgang Pichler. Tangen vgs

Opp med heisen, ned med heisen, rask gange fra bar til bar, fra restaurant til restaurant, gjennom pølseluft og sauseduft, fra basseng til basseng, fra kunstgalleri til godtebutikk, innimellom vrimling i korridorene blant tykke og tynne, høye og smale, sultne og særlig tørste passasjerer.

-Hvor mye øl går det med i løpet av en dag på skipet, vil en i Tangen-gruppen vite.

-Mellom 4000 og 6000 liter, svarer Edgar Bauer, general experience manager, det vil si ansvarlig for at passasjerene får gode opplevelser. Når noen en sjelden, sjelden gang må sendes i land og hjem, er det gjerne fordi promillen svever høyt over havflaten.

Bryggeri

-Her har vi vårt eget bryggeri, forteller Herr Bauer. Vannet det brygges på, kommer fra sjøen. Men nei, den brune væsken smaker ikke saltpastill. Alt drikkevann om bord er havvann som omhyggelig destilleres eller filtreres. Dermed kjenner ingen gane at det kommer fra bøljan blå.

Hvis den gamle Songdalen kommune skulle ønske å løsrive seg fra Kristiansand så det virkelig monner, kan de drøyt 6000 innbyggerne få lugar på AIDAnova og seile av sted, gjerne for å bli en fortøyd og fornøyd bydel i København. Fartøyet koster jo bare 10 milliarder.

Kapten på bro med to ungdommer ved siden av - Klikk for stort bilde-Herfra kan én mann manøvrere skipet, sier Kapitän Jens Janauscheck på brovingen. Benjamin Tveiten (t.v.) og Sander Frøyså følger med. Tangen vgs

-Hvor mange nasjonaliteter finnes dere blant besetningen?

-41, svarer Edgar Bauer.

-Hvor gammel må en være for å få jobb her?

-18 år. Hvor lenge man står om bord, avhenger av rang og nasjonalitet. De tyske kapteinene er en uke på og en uke av, mens filippinske medarbeidere må være her i minst syv måneder, slik myndighetene i hjemlandet forlanger.

Tyskere

Om bord er de fleste av de 6400 passasjerene tyskere, og de nyter et ukelangt cruise fra Kiel til Norge, Sverige og Danmark og hjem igjen. Laveste pris ligger rundt 9000 kroner for en innvendig lugar uten vindu. Men innsikt er jo alltid viktigere enn utsikt.

Skulle noen foreldre ennå ikke ha fått tyskeleven sin fra Tangen hjem, er det mulig de en gang utpå høsten mottar et postkort fra Kanariøyene eller Bahamas: - Auf Wiedersehen!

FAKTA - AIDAnova

Curiseskip ved kai - Klikk for stort bildeDet er kanskje ikke tilfeldig at en munn pryder baugen på AIDAnova, siden mat og drikke for en cruisegjest er som sand for en ørkenrotte. Skipet beslaglegger hele Lagmannsholmen. Tangen vgs

Hva: Cruiseskip som var ferdig i 2018 og samme år satt i drift for det britisk-amerikanske Carnival Corporation & plc, verdens største cruiseforetak. AIDAnova er blant klodens drøyeste cruiseskip.

Pris: 10 milliarder kroner.

Mål: 337 meter langt, 70 meter høyt, 42 meter bredt, stikker 8,60 m dypt.

Framdrift: To elektromotorer på til sammen 50.000 hestekrefter. Disse drives av flytende naturgass, slik at skipet ikke slipper ut svart røyk.

Marsjfart: 17 knop (31 km/t).

Kapasitet: En besetning på 1400 (derav 200 sjøfolk) ivaretar inntil 6.600 passasjerer.

Bevertning: 17 restauranter og 23 barer.