Tangen tilbyr toppidrett

Matte og tennis. Bygg og boksing. Frisør og fotball. Fra høsten 2024 kommer et lenge etterspurt fag.

Mann og dame spiller volleyball - Klikk for stort bildeLektorene og gymlærerne Ellen Karin Homdal og Håvard Karlsen gleder seg til å undervise toppidrett-elever neste høst. Tangen vgs

-Nå kan vi endelig tilby elever å bruke fem skoletimer til å fordype seg i konkurranseidretten sin, sier avdelingleder Sten Aunevik.

Det kommende programfaget (valgfaget) heter toppidrett, men elevene trenger ikke ligge på nasjonalt elitenivå i sin gren. Det holder å være med i et idrettslag og konkurrere, understreker han.

Det er elever i vg1 neste skoleår, på alle yrkesfagene i tillegg til studiespesialisering, som kan ønske seg fem timer idrett på toppen av den vanlige timeplanen. I tillegg til å søke plass på Tangen på vanlig måte via Vigo, må de ta direkte kontakt med skolen og ytre ønske om toppidrett.

Planlegging

Lektor Ellen Karin Homdal forteller at treningsplanlegging, sammen med forebygging av skader, blir viktig i det nye faget. Dertil kommer selvsagt trening i idretten man driver, og den blir lagt opp i samarbeid med idrettslaget.

Administrativ ansvarlig for skolefaget blir Homdal. Hun har master i lærerspesialisering i kroppsøving. Undervisningen kommer helst lektor Håvard Karlsen til å stå for. Han har drevet fotball på toppnivå, er fotballtrener og har idrettsvitenskap hovedfag.

Minst 15

Sammenlignet med andre skoler som underviser i toppidrett, er det nye på Tangen at elever på en hel rekke yrkesfag får tilbudet. Avdelingsleder Aunevik sier at minst 15 må melde interesse dersom undervisningen skal settes i gang.

-Det avgjørende er at elevene er glad i idretten sin og ønsker å bli en bedre utøver, avslutter Aunevik.

Fotballkamp-situasjon - Klikk for stort bildeMange tangenfolk er idrettsfolk. Her Henok Ephrem Woldemariam (i svart) i aksjon under en fotballturnering for videregående skoler. Til høyre lagkamerat Metin Berke Atmaca. Tangen vgs