Studiereise oppsummert: -Une journée magnifique!

Ser vi en ekstra glød i øynene? Elever som var med på studietur til Frankrike, har utvilsomt fått en faglig forløsning.

Syv jenter i havn - Klikk for stort bildeTangen-elever i havnen i Marseille: Fra venstre Selma Harv, Suzanne Houck Tønjum, Martine Hunsbedt, Marie Andersen, Liv Kinsella, Jenny Marie Nygård-Lindekleiv og Leah Korsmo. Tangen vgs

Nylig kom syv franskelever på vg2 og to lærere i faget hjem fra Provence. Etter år med franskundervisning på hjemmebane kan åpenbart en slik ferd tenne ekstra glød for faget.

-Høydepunkt? Et av dem var å oppleve elevene bestille mat. Det var tydelig at de likte å praktisere det de hadde lært, sier fransklærer Stine Heiseldal.

Hennes kollega Katharina Nitter Gudmundsen følger opp:-Samholdet blant elevene var veldig godt, og de fikk øynene opp for interessante kulturforskjeller, sier hun.

Flinkere

Og så sier de to pedagogene nesten i kor: Elevene ble flinkere i språket for hver dag.

Den språksultne gruppen bodde i byen Aix-en-Provence, der elevene besøkte jevnaldrende på skolen Lycée Paul Cézanne. Håpet er at det blir ny studietur neste år, og franskmennene er interessert i samarbeid.

Tangen-gruppens reise og opphold ble dekket av Erasmus-midler gjennom Agder fylkeskommune. Erasmus er EUs program for utdanning, opplæring, ungdom og idrett. På skolen forteller Egil Ellenes at man arbeider for å få til studiereiser til flere land.

Fransk på ordentlig

Hva var noe av det mest interessante på turen? Og hva skjedde med interessen for fransk? Fem av elevene som var med på turen, gir svar:

Suzanne Houck Tønjum: - Det var veldig spennende å besøke mange forskjellige steder i Provence. Å bruke fransk i det virkelige liv, for eksempel når vi bestilte mat, styrket interessen min for faget. Derfor vil jeg ha fransk neste år også.

Jenny Marie Lindekleiv-Nygård: - Det var gøy å oppleve fransk i sosiale sammenhenger, for eksempel når franskmennene snakket med hverandre. For meg ble det også fint å oppleve hva fransk kan brukes til, så jeg vil ha språket også i vg3.

Matine Hunsbedt: -Det var interessant å besøke skolen Lycée Paul Cézanne. De drev litt gammeldags sammenlignet med Tangen, men elevene var flinke. Etter at vi ble kjent med franskmenn, kan vi holde kontakten med noen av dem. Å praktisere fransk der nede styrket interessen for faget.

Selma Harv: -Å gå rundt og se på kunstverk gjorde sterkt inntrykk på meg. Dessuten var det interessant å oppleve kulturforskjellene mellom Norge og Frankrike. Når en får bruke fransk på en slik tur, blir en mer interessert i faget.

Marie Andersen: - Det var veldig interessant å møte franske elever på Lycée Paul Cézanne. Vi greide å kommunisere, av og til med litt ekstra hjelp av Google og noen engelske ord. Også neste år blir det fransk på meg.