- Spansk er et deilig språk å snakke

Glem den gamle knivingen mellom Arendal og Kristiansand. Her ser du unge som skal fordype seg sammen.

Ferm jenter sitter ved pulter og snakker sammen - Klikk for stort bildeFørsøstring på Arendal vgs med spansk som samtaleemne: Fra venstre Marta Polovnycha (Tangen), Dina Sannæs (Arendal), Johanne Reykdal (Arendal), Goldijen Vargas (Tangen) og Filippa Richardsen (Tangen). Tangen vgs Hva er du lagd av hvis lærer Linda A. Klepp ikke greier å gjøre deg begeistret for spansk? Stein? Tre? Sjokoladepudding? Nå står hun foran tavla, vifter så smått med armene, smiler med øynene og lar velklingende ord strømme ut av munnen.

-Vet dere hva bokhylle heter på spansk? Estantería. Ja, hør: Estantería.

Litt senere greier ikke Esten Sveipe Fagan å holde seg: - Spansk er et deilig språk å snakke, med så mange fine ord og lyder, utbryter han.

Middelaldrende dame snakker og gestikulerer - Klikk for stort bilde- Når vi drar til Spania, blir dere nødt til å snakke språket. Det er bra, sier lærer Linda A. Klepp. Tangen vgs Vi er i et klasserom på Arendal videregående, der fem elever fra denne skolen og fem fra Tangen utsettes for Linda A. Klepps godartede språklige spanskesyke, mer smittsom enn korona. Nå kan vi bare glemme den gamle rivaliseringen mellom de to største byene i Agder. Her skal det samarbeides.

I dette skoleåret ønsket Tangen å tilby programfaget Spansk 3, frivillig fordypning i faget for avgangselevene. Men oppslutningen var så liten at det ble for dyrt å sette i gang. Det samme problemet hadde Arendal vgs.

Så hva gjør man da? Slår seg sammen, med internett til hjelp.

Så nå har Tangen Spansk 3 for første gang. Elevene får undervisning i klasserommet av Linda A. Klepp i to timer i uken, mens arendalittene støtter seg til sin lærer Maribel Jaén Vindvik. Og i de to resterende timene i uka blir det fellesundervisning på video via nettet.

T ungdo0mmer under et tre - Klikk for stort bildeSpansksugen ungdom under Rektortreet ved Arendal vgs: Foran fra venstre Esten Sveipe Fagan (Arendal), Dorinel Nicolae (Arendal), Dina Sannæs (Arendal), Goldijen Vargas (Tangen) og Leyah Sophie Hansen-Elgueta (Tangen). Bak fra venstre: Mina Sagen-Solheim (Arendal), Johanne Reykdal (Arendal), Filippa Richardsen (Tangen), Marta Polovnycha (Tangen) og Manal Moudnib (Tangen). Tangen vgs

Samarbeidsavtalen får avdelingsleder Egil Ellenes på Tangen og Nina Johnsson, hans kollega i Arendal, til å smile fornøyd. Ikke minst fordi en del av avtalen er en ukelang tur til Spania for elever og lærere kommende vinter. Allerede nå ønsker vi dem god reise. Men hva var det nå det het på spansk igjen?

Linda: - Buen viaje!

Hvorfor vil du fordype deg i spansk?

Dorinel Nicolae,
Arendal vgs

-Jeg snakker godt spansk, siden jeg er født i Spania og bodde der til jeg var 11. Nå er jeg ute etter å perfeksjonere meg og få en god karakter i faget. Grammatkken i spansk synes jeg ikke er så vanskelig - lettere enn i norsk. Jeg liker latinske språk. Hjemme snakker jeg et av dem, rumensk.

Esten Sveipe Fagan,
Arendal vgs

-Jeg syntes det gikk greit i spansk i fjor. Det er jo smart å lære et språk som er morsmålet til bortimot 500 millioner mennesker. Både min søster og far kan spansk. Med faren min øver jeg en del, særlig før prøver.

Manal Moudnib,
Tangen vgs

-Jeg har familie i Spania, og når jeg besøker dem, er det veldig koselig å kunne snakke spansk. Språket er ikke så vanskelig, bortsett fra bøying av verb. Når jeg tar Spansk 3, får jeg ekstrapoeng fra videregående, og det er jo fint å ta med seg.

Leyah Sophie Hansen-Elgueta,
Tangen vgs

- Min mor er chilensk, og hennes del av familien snakker jo spansk. Når vi treffer dem, er det jo en stor fordel å kunne språket. Jeg skjønner mye av det de sier, men jeg trenger å bli flinkere til å snakke. Forhåpentlig vil det løsne i løpet av dette skoleåret.