Søkertall som smaker søtt

Nesten hver tredje ungdom som vil gå på videregående, ønsker seg til Tangen, viser ferske tall for Kristiansand. Dette måtte feires med kjempebløtkake.

to ungdommer spiser kake - Klikk for stort bildeKhach Jemar Huynh og Linnea Andersen, begge i 3KDB, mener at skolen er blitt bedre og bedre de siste årene. Og vi har beredt grunnen til de nye som kommer, påstår de med et smil. Tangen vgs

Da fristen for å søke videregående gikk ut 1. mars, sperret rektor Stein Dillevig øynene opp: De fleste av Tangens studietilbud hadde flere søkere enn i fjor - noen av dem langt flere.

Helt overveldende var utviklingen for studieforberedende (ST), nemlig opp 40 prosentpoeng fra 2023 til 20324. Like formidabelt vokste interessen for Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign og for Medier og kommunikasjon.

Søkere til studieforberedende studieretning er ofte bundet av tradisjoner, blant annet innen familien. Hvorfor får Tangen så mange flere av dem nå?

Rektor Dillevig bekrefter at søkere til studiespesialisering ofte velger konservativt, gjerne påvirket av foreldre. Og Tangen har hatt studiespesialisering i bare noen få år, til forskjell fra andre skoler med lange tradisjoner.

Tillit

Mange har nok også trodd at Tangen er en ren yrkesfaglig skole, mens virkeligheten er at halve skolen består av studieforberedende utdanningsprogram, tilføyer rektor.

- Når vi nå opplever å få tillit hos elever og foresatte, handler det nok aller mest om at elevene våre snakker pent om skolen sin. Vi har også gjennomført store endringer internt og våget å se kritisk på oss selv. Det er alltid en sunn øvelse, sier rektor.

Kjempebløtkake med folk rundt - Klikk for stort bildeDen lange, lange bløtkaka hadde ett stykke til alle 1200 elever. Tangen vgs

Hva er grunnen til at så mange nå velger Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign (FBIE)?

FBIE er et ungt utdanningsprogram, selv om det har røtter i det tidligere Design og håndverk. Det har vært lav rekruttering til dette programmet i hele landet, og på ganske mange skoler har det blitt nedlagt, oplyser rektor.

Stein Dillevig, rektor på Tangen

Valg

- Vi stod i en situasjon hvor vi måtte velge: Enten klarer vi det ikke, eller vi må satse stort. Vi valgte det siste. For halvannet år siden etablerte vi Studio E2 i Elvegata 2, som er en kombinert praksis- og undervisningsarena, sier Dillevig.

I Studio E2 driver elevene profesjonell frisørsalong, blomsterbutikk og interiørstudio, og i de samme lokalene har Restaurant og matfag en liten kafé.

-Studio E2 har revolusjonert opplæringen, og lærerne og fagarbeiderne har vært helt fantastiske. Jeg har jobbet i skole og skolerelatert virksomhet i 32 år og har aldri sett maken. FBIE har kommet i flytsonen, og alt som havner i flytsonen, har oppdrift og framgang. Det er en god følelse, sier rektor.

Graf - Klikk for stort bildeForkortelser: ST står for Studieforberedende, KDA for Kunst, design og arkitektur, BAS for Bygg- og anleggsteknikk med studieforberedende og Påbygg er et tredje år der elever som har gått to år på en yrkesfaglig linje, skaffer seg studiekompetanse.

Dessverre kjente Tangen-folket på en ørliten bitter ettersmak da de herlige søkertallene ble feiret med bløtkake. Til linjen for Bygg- og anleggsteknikk med studieforberedende var det bare 12 søkere. Hva skjer med den nå?

- Vi skulle selvfølgelig ønsket oss flere søkere til denne linjen. Da vi fikk godkjenning og startet opp for to år siden, visste vi at det var med høy risiko, sier rektor.

Byggingeniører

Agder og hele landet trenger flere byggingeniører, og denne linjen var tenkt som en målrettet satsing for å rekruttere flere studenter. Tangen har også hatt et godt samarbeid med Universitetet i Agder, understreker han.

- Når vi ikke får så mange søkere vi drømmer om, så handler det nok aller mest om at dette er et smalt utdanningstilbud. Lav søkning er leit for skolen og for alle som har investert mye i å bygge opp programmet. Vi får se hva som skjer, sier rektor Dillevig.

Bløtkake - Klikk for stort bildeAkkurat. Tangen vgs

Noen av dem som har søkt seg til de forskjellige linjene på Tangen, må avvises. Hva skal skolen gjøre for å ta vare på de nye elevene i neste skoleår, slik at interessen for å gå her blir opprettholdt, og kanskje vokser enda mer?

- De fleste synes det er skummelt å komme som ny på en stor skole. Det kan jeg forstå. Jeg tror likevel at elevene ganske fort møter varme og kjenner på en trygghet, sier rektor.

Faddere

Han tilføyer at elevrådet planlegger å rulle ut et nytt fadderopplegg fra neste skoleår, og det tror rektor blir bra. Summen av trygghet, struktur, god læring og morsomme skoleopplevelser blir som regel en god skole, mener han.

- Hvis dette blir Tangens ry på byen, kommer søkerne. Jeg pleier likevel alltid å minne meg selv på at god søkning er ferskvare. Det nytter ikke å legge inn hvileskjær, avslutter rektor Dillevig.