Skal bade i fransk kultur

Plutselig slo de til utenfor personalrommet, med musikk, charme og ynde. Det høver bra når jenter selger munngodt til inntekt for Frankrike-tur.

Fem unge jenter foran ung kvinnelig lærer. De bære plakater som forteller om tur til Frankrike. - Klikk for stort bildeFranskelever samler inn til reisekassen: Fra venstre Martine Hunsbedt, Selma Harv, Leah Korsmo, Jenny Marie Lindekleiv-Nygård og Liv Kinsella. Foran: Lærer Katharina Nitter Gudmundsen. Marie Andersen og Suzanne Houck Tønjum var et annet sted da bildet ble tatt. Tangen vgs

Au revoir, la Norvège! Salut, la France! I slutten av april reiser en gruppe Tangen-elever til den sørfranske byen Aix-en-Provence. Der skal de besøke jevnaldrende på den videregående skolen Lycée Paul Cézanne, som et ledd i en fersk utvekslingsavtale med Tangen.|

-Jeg gruer meg litt til å snakke fransk. Vi får bare håpe at de ikke ler av oss der nede, røper Martine Hunsbedt, en av de syv elevene i fransk II-gruppen på vg2. Grunnlag i fremmedspråket skaffet de seg på ungdomsskolen, slik at de nå får undervisning på et avansert nivå.

Jevnaldrende

Læreren deres, Katharina Nitter Gudmundsen, opplyser lett henført at formålet med det fem dagers studieoppholdet er å bade i fransk kultur. Med til kulturen hører språket, og Katharina tror utbyttet blir rikt, siden elevene skal menge seg med franske jevnaldrende.

Med på turen blir også en annen fransklærer, Stine Heiseldal, som står for mye av organiseringen. Og la det være nevnt, både Stine og kollega Katharina har bodd i Aix-en-Provence.

Avdelingsleder Egil Ellenes forteller at Frankrike-ferden innleder internasjonalisering på Tangen videregående. Neste år blir det også språktur til en skole i Spania, og det arbeides med avtaler i Italia og Tyskland.

Erasmus

Men hvordan gikk det med salget? Den reiselystne gjengen fristet med frokostkaffe, trøffelsjokolade og sjokoladekuler med lakris, og snart svermet hundrelappene via Vipps.

Disse inntektene går til mat og aktiviteter, mens reise og opphold dekkes av Erasmus-midler gjennom Agder fylkeskommune. Erasmus er EUs program for utdanning, opplæring, ungdom og idrett.