Seieren kunne ha blitt hårfin, men så ble den nærmest en skalpering

Litt kleint, syntes lærerne. Så overlegne var Tangen-elevene i frisørmesterskapet for Agder.

Ung kvinne med hode av dukke som har gul og svart frisyre - Klikk for stort bildeAnn-Maria Høgstøl og vinnerfrisyren. Tangen vgs -Nei, dette ble ikke bra nok. Klippen kunne ha vært jevnere og fargen bedre fordelt.

Ann-Maria Høgstøl var ikke fornøyd da hun skulle måle seg mot nesten 50 andre frisørelever på vg2 i Agder. Nå hadde Tangen-jenta lagt siste hånd på håret på et øvelseshode. 18 minutters styling under konkurransen, etter først å ha klipt under utplassering i en salong, og så farget på skolen.

Elevene skulle slå ut både håret og fantasien. "Rette linjer og overganger" var ledetråden. Noe dristigere enn selv elleville kunder ville velge. En Gatsby-inspirert frisyre fra 1920-tallet valgte Ann-Maria. Svart og gul farge, klipp i to etasjer.

Ung kvinne med dokkehode med rød frisyre - Klikk for stort bildeMed denne kreasjonen vant Eline Karlsen andreplass i Agder-mesterskapet. Tangen vgs Så kom dommerne ut, etter å ha saumfart elevenes arbeid. To frisørmestre med mange, mange hårs erfaring. Mot 20 elever fra Tangen konkurrerte linje-kolleger fra Sam Eyde vgs i Arendal og Eilert Sundt vgs i Farsund, der konkurransen foregikk.

I seks grupper var elevene fordelt. Nå skulle gruppevinnerne utropes før de gikk til finalen.

-Første gruppe:Tangen.
-Andre gruppe:Tangen.
-Tredje gruppe:Tangen.

-Nei, dette ble litt kleint, syntes faglærer Bente Fransson på vår skole. Det fikk da være måte på.

Men serien stanset ikke der. Alle de seks gruppevinnerne kom fra Tangen, hadde dommerne bestemt.

Og så, etter finale-vurderingen: -Vinnerenen er Ann-Maria Høgstøl.

Dermed ble hun en kraftig overraskelse og en hårtørrer til 3000 kroner rikere.

Gruppebilde med tre ungdommer bak og tre voksne foran. I bakgrunnen  hylle med modellhoder med frisyre - Klikk for stort bildeEn del av Team Tangen: Foran fra venstre faglærer Bente Bjørk, fagarbeider Rune Stjerngaard og faglærer Bente Fransson. Bak fra venstre de tre beste i konkurransen: Ann-Maria Høgstøl (nr. 1), Eline Karlsen (nr. 2) og Camilla Lohne (nr. 3). Tangen vgs  -Riktignok har Tangen tidligere gjort det bra i Agder-mesterskapet, men aldri så skarpt som denne gang, da våre elever gjorde rent bord, sier faglærer Bente Fransson.

Fortsatt synes hun det ble vel mye av det beste. Men på den annen side roser hun sine talentfulle, interesserte elever. Og etter litt mildt press innrømmer hun at de kanskje også har fått god veiledning av lærerne.

Så en oppsummering: Hva kalles det å gjøre rent bord i en frisørkonkurranse? Det kalles skalpering.

I videoen nedenfor ser du frisyrer fra Agder-mesterskapet: