Sånn vil de ikke ha det i russetida

Van eller buss? Øl eller brus? Dress eller sivil? Hold sammen, oppfordrer vg3-elever.

Ung jente med ansiktet mot kamera med tre ungdommer med ryggen til bak, - Klikk for stort bildeUtestengt. Med et tydelig kroppsspråk viser Adelina Ardeleanu hvordan det føles. (Bildet er heldigvis arrangert). Tangen vgs

Vi hører og leser om mye ugreie i russetida. Noen er kulere enn andre, eller de tror de er det. Noen ruller i busser med megafete anlegg. Noen utestenges fra all moro.

-Sånn skal vi ikke ha det blant russen på Tangen, sier Adelina Ardeleanu i 3STC. Skolen er kjent for et godt elevmiljø, og også i russetida må vi ha det fint sammen, mener hun.

Overfor klassekamerater luftet Adelina tankene sine om avslutningen av 13 års skolegang, og straks fikk hun respons. Sammen med Emily Grant, Mathias Finsådal, Maria Grødal, Frida Mortensen og Tora Nordstoga Sætre sitter hun nå ved et bord i andre etasje og snakker om hvordan russetida bør være.

Sånn vil de ha det:

Fire glade ungdommer med ansiktet mot kamera. - Klikk for stort bildeSamhold og fellesskap, det skal kjennetegne Tangen-russen 2024, håper disse elevene i 3STC. Fra venstre Emily Grant, Adelina Ardeleanu, Mathias Finsådal og Tora Nordstoga Sætre. Tangen vgs

På Tangen er mange med på en van. Men om folk ikke har kjøretøy, skal de også inkluderes når ting foregår, forlanger 3STC-gjengen.

-De fleste deler tankene våre, men ikke så mange tør å si dem høyt, bemerker Emily Grant.

I september velges russestyret på skolen, og våre venner ved bordet kommer gjerne med ønsker om hvordan russetida skal organiseres og hvordan folk skal ta vare på hverandre.

Gode ønsker for russetida:

* Russestyret må arrangere ting også vg1-elever og vg2-elever kan være med på, sånn som pysjdagen i fjor.

*Russestyret må stå for arrangementer ingen inviteres enkeltvis til, men der alle er velkomne. Fjorårets Halloween-kro er et godt eksempel.

*At folk avstår fra å drikke alkohol, må respekteres.

*Russestyret og alle russ må huske at noen har dårlig råd. Derfor er det viktig at arrangementene ikke er for dyre å være med på.

*Også elever som ikke går i russedress, ikke er med i en gruppe eller ikke er med på et konsept, må inkluderes i fellesskapet.

* Flest mulig russ må delta i pengeinnsamlingen til Kreftforeningen. Russestyret bør belønne dem som gjør en innsats, for eksempel ved å lodde ut kantinekort.

* Russen bør oppføre seg slik at man slipper dårlig omtale i mediene og dårlig rykte hos politiet.