Roger leder felttog mot råte

Her regjerte soldater med kanoner. Nå har elever med spikerpistoler inntatt Odderøya.

Mann i vindu - Klikk for stort bildeFagarbeider og tømrer Roger Pettersen i den nyrestaurerte sykestua. Han har nye prosjekter i sikte,. Tangen vgs

Ta deg en rusletur på Kristiansand fjordperle. Men ikke bare nyt synet av trær og busker, sol og sjø, humler og måker. Legg også merke til de vakkert renoverte bygningene et stykke opp i bakkene.

Brunbarket

Og kanskje får du øye på en brunbarket kar med himmelblå hjelm, sotsvart bukse og vegvesen-gul jakke mens han trekker kubeinet eller spikerpistolen og går løs på råtne eller friske kledningsbord, godt hjulpet av unggutter.

Dette er Roger, Roger Pettersen, råtens beseirer, tømrer, fagarbeider og leder for Tangens mangeårige hærtog for et vakrere Odderøya. Åtte hus er blitt renovert siden 2017.

Hus - Klikk for stort bildeDen gamle sykestua: Avdukes snart, før stillaset tas ned. Her overtar kulturen for kroppen. Renovert i skoleåret 2022-23. Tangen vgs

- Her er vi nettopp ferdige, sier Roger og peker på den gamle sykestua fra den tiden Kystartelleriet hadde okkupert Odderøya.

I nennsomt samarbeid har Roger, lærere og en sverm byggfagelever foretatt transplantasjoner på dette ærverdige helsetemplet: Tak, vinduer og kledning er blitt skiftet ut, og kompresser, unnskyld, isolasjonsmatter, operert inn i veggene.

Retrett

Etter at de militære gjorde retrett, overtok Kristiansand kommune Odderøya og alle husene fra staten. At elever fra Tangen setter byggene i stand, innebærer en vinn-vinn-situasjon.

-Vi må slutte å sy puter under armene på ungene våre.

Villa - Klikk for stort bildeVollmesterboligen: Brukes til kulturformål. Renovert i skoleåret 2017-18. Tangen vgs

Erik Søderlind er rådgiver i det kommunale selskapet Kristiansand eiendom. Han er glad for at Tangen utfører fagmessig arbeid til en lavere pris enn det vanlige firmaer tar.

Ingen hast

- Ulempen er at jobbene tar litt lengre tid, men for de fleste husenes vedkommende er det ingen hast. Dessuten er det fint for oss å bidra til at Tangen-elevene får gode prosjekter å arbeide med, sier Søderlind.

Nå peker Roger Pettersen på Haubitz låve. - Dette bygget er vi ekstra stolte av, bemerker han.

Hus og mann - Klikk for stort bildeRoger Pettersen foran Haubitz låve: Fest- og konsertlokale. Renovert i skoleåret 2018-2019. Tangen vgs

Under veiledning av folk fra Vest-Agder-museet ble interiøret i Haubitz låve tilbakeført til det opprinnelige, med kraftig reisverk og røslige bærende konstruksjoner. Navnet på bygget stammer fra tiden da tyskerne oppbevare moblile kanoner her (eine Haubitze, zwei Haubitzen).

Fest

Noen har kanskje vært her på fest hvor man slapp seg litt løs, men det er en storm i et ølglass sammenlignet med hva som hendte ved krigsutbruddet i 1940.

-Tyskerne bombet ammunisjonslageret i enden av låven, og eksplosjonene var så kraftige at vinduer ble blåst ut i leilighetsbygg på Lund, forteller Roger.

Hus - Klikk for stort bildeBygg 137: Lokaler for fotogalleri og atelier. Renovert i skoleåret 2021-22. Tangen vgs

Det er de fire vg2-klassene i byggfag som med sine lærere bytter på å jobbe på Odderøya. På de fleste byggene repareres vegger, utvendig og stundom innvendig før de isoleres, vinduer byttes og tak repareres.

-Dette er arbeid elevene møter når de går ut i lære. Å kunne holde må med ekte prosjekter er noe helt annet enn å stå og øve seg i et verksted på skolen, bemerker Roger.

Innsats

Men hva med ungdommenes arbeidsinnsats?

Roger nøler. Tør han svare på spørsmålet? Han tør:

- Dagens 17-åringer er trivelige, men det virker som om de er 12, sammenlignet med hva jeg opplevde da jeg begynte på Tangen for vel 20 år siden. Innsatsen er dårligere, og vi foreldre har skylden, mener Roger.

To bein

Har du ikke to bein og sykkel? Det fikk ungdommer høre før i tiden hvis de spurte om å bli kjørte noe sted. Nå fraktes podene til trening og alskens aktiviteter.

-Vi må slutte å sy puter under armene på ungene våre. Vi må stille høyere krav. Det tjener de på, sier Roger Pettersen.

Klikk for stort bilde