Ragnar takker for seg med regnekunstutstilling

Da elevene kom til skoleårets siste fysikktime, ble de møtt av Einstein, Oppenheimer, Newton og Galilei. Pluss Glendrange.

Mann i stol med beina på bordet - Klikk for stort bilde Tangen vgs

Åi! Kult! Elevene sperret opp øynene og munnen da de så tavla i rom 401, fysikkens høyborg der lektor Ragnar Glendrange regjerer. Før han forsvinner til ny jobb i de dype skoger østpå, brukte han mange helgetimer på kunstferdige tegninger av fysikkens store mestere med noen av formlene de klekket ut.

Tegning av Einstein - Klikk for stort bildeHan med relativitetsteorien. Tangen vgs

-Det er vemodig å slutte på Tangen. Her har jeg hatt min første jobb siden jeg var ferdig på universitetet. I seks år har jeg tusenvis av ganger skrevet på tavla, og nå tenkte jeg at det skulle gjøres ordentlig en siste gang, sier Ragnar.

Mannen har svært god fysikk, ikke bare i hodet, men også i resten av skrotten. Var det ikke 230 kilo i benkpress han greide? Og med sitt sitt Mona Lisa-aktige smil og sitt flagrende, ravnsvarte, unnskyld kråkesvarte hår, ser han ut til å ha slitt seg fra skurkelaget i en James Bond-film.

tegning av vitenskapsmann - Klikk for stort bildeHan med eplet og tyngdekraften. Tangen vgs

Når han nå går til ny jobb i hjembyen Elverum, er det ikke bare elevene som kommer til å savne ham. Ragnar har nemlig et usedvanlig godt drag på lundskråger, ihvertfall på eksemplarene med vinger.

Regelmessig har han stevnemøter med fuglene, og da vanker det godbiter de setter seg pent i kø for å få. Til gjengjeld flyr de mest hengivne over lektoren når han sykler til skolen.

Mann omgitt av kråker - Klikk for stort bildeLundskrågene flokker seg rundt Ragnar. Tangen vgs

Men hva nå? Kommer kråkeflokken til å bli med østover?

-Jeg har sagt til dem at de nå får greie seg sjøl. Og jeg har trappet ned på godbiter og møter. Men en gang kommer jeg nok tilbake.

tegning av vitenskapsmann - Klikk for stort bildeAtombombens far. Tangen vgs Tegning av Galilei - Klikk for stort bildeHan med teleskopet. Tangen vgs