Podcast: Han ser oss. Det liker vi

I den forrige jobben veiledet Bewar ungdom han traff i Kvadraturen. Nå støtter han elever på Tangen.

Mann fra Irak fra livet og opp. - Klikk for stort bildeUten fotballen kunne jeg lett ha havnet i et dårlig miljø, tror Bewar. Tangen vgs

Blant unge er han en av Kristiansands største kjendiser. I fire år var nemlig Bewar Omar (30) et fast innslag i bybildet. Miljøvert i Ungdomstjenesten i kommunen, lød stillingstittelen hans.

-I den tidligere jobben kom jeg i prat med veldig mange ungdommer. Mange hadde det fint, mens enkelte ønsket hjelp. Noe av det viktigste jeg kunne gjøre, var å få disse ungdommene inn i et fritidstilbud, forteller Bewar i en ny episode av podcasten Tangen-folk. Hør den på Spotify, Apple podcast-appen og SoundCloud.

Forebygger

Se, snakke og veilede skal han også gjøre i sin nye jobb på Tangen, der han blir en av tre såkalte forebyggere. Trond Sjåstad og Frank Domingo heter kollegene.

Målet er å skape trygge, rause og trivelige omgivelser for læring, heter det på skolens nettside. Stikkord: håndtere konflikter, ta fatt i rusproblemer og mobbing, sette i gang aktiviteter, fremme gode holdninger.

På Tangen finnes det mange elever med røtter i et annet land. Selv kom Bewar fra Irak til Norge da han var ni, etter at den blodige borgerkrigen hadde rast rundt ham.

Øynene og litt til av ansiktet på mann fra Irak - Klikk for stort bildeMed milde øyne følger Bewar med i skolehverdagen. Tangen vgs

I Kristiansand vokste gutten opp sammen med moren og fire søsken. Allerede da Bewar var to, hadde faren dødd. I sin nye hjemby måtte familien flytte fra den ene, trange kommunale leiligheten til den andre, og penger var det smått med.

-Fotballen ble nok redningen for meg. Uten den kunne jeg lett ha havnet i et dårlig miljø, vedgår Omar.

Ikke politi

Som miljøvert i sentrum opplevde han rett som det var at noen tok ham for politimann, siden mannen gikk rundt med et identitetskort rundt halsen. At broren, som ikke er helt ulik, virkelig jobber i politiet, bare forsterket mistanken, ler Bewar.

-Ingen trenger å være redd meg. Jeg er her på Tangen for å se elevene og få gode samtaler med dem, sier Bewar.