På tross av Gaza, Ukraina og Syria - de tror fortsatt på FN.

Det var ikke dumt at elevenes antrekk passet til bryllupsfest. For nå skulle de forene parter som har kranglet mye.

tre unge - Klikk for stort bildeForsiktige optimister på vegne av verden: Fra venstre Khach Jemar Huynh, 3KDB, Mia Tomine Neset og Jo Adrian Rødbotten, begge 2MKA. Tangen vgs

Mens  bombene faller og blodet flyter i Ukraina og Gaza var dette et vakkert skue: Pent pyntede, blide ungdommer snakker sammen og forsøker å løse konflikten i det afrikanske landet Mali.

Scenen var den ærverdige bystyresalen i Kristiansand da elever fra de videregående skolene Vågsbygd, KKG og Tangen deltok i et rollespill. I FNs sikkerhetsråd skulle ungdommene agere mange lands delegasjoner. Arrangør var FN-sambandet.

dame på talerstol - Klikk for stort bildeKristiansands varaordfører Charlotte Beckmann Finnestad (KrF) innledet møtet i Sikkerhetsrådet med å fortelle om hvordan politikk utøves. Tangen vgs

Hvordan skape fred i Mali? I det afrikanske landet har det lenge rast blodige oppgjør mellom myndighetene og opprørsgrupper. Målet er at regjeringen, som kom til makten gjennom militærkupp i 2020 og 2021, skal erstattes av demokratisk valgte styresmakter.

I bystyresalen høres en bie-flittig summing av delegasjoner som snakker seg imellom og oppsøker andre. Målet er å enes om et fredsforslag som kan få flertall i Sikkerhetsrådet.

Unge - Klikk for stort bildeDelegasjonen fra Sveits: Mariell Erdvik, Emma Louise Mork, Nora Kiledal Svaland og William Albert Rost Grønåsen, alle 2MKA. Tangen vgs

Blant de 29 Tangen-elevene som hadde meldt seg frivillig til å sette seg inn i FN-arbeidet, finner vi Khach Jemar Huynh,  Adrian Rødbotten og Mia Tomine Neset.

Hva lærer de av dette rollespillet?

Adrian: - Vi får større forståelse av hvordan ting fungerer i storpolitikken. Vi lærer mye om diverse konflikter, og hvordan partene snakker sammen.

Khach: - Vi skaffer oss informasjon under arbeidet og ser hvordan det er mulig å komme fram til et forslag til løsning.

Mia: - Vi lærer også å argumentere for vår sak og lage avtaler med andre land.

To unge jenter - Klikk for stort bildeAlbanias delegasjon. Camilla Angelina Ostojic (t.v.) og Vilde Borthen Ugland. Tangen vgs

Litt stygt sagt er FN en forskrekket, maktesløs tilskuer til de store krigene som raser i øyeblikket. Likevel har ikke vår trio mistet troen på verdensorganisasjonen,

Khach: - FN har spilt en viktig rolle i mange konflikter, for eksempel innenfor en del lands grenser.

Mia: - Jeg har ikke mistet troen på FN, men hvis vi ser på Palestina-konflikten, var jo organisasjonen med på å sette fyr på den, da staten Israel ble opprettet i 1948 på palestinsk grunn.

Kinas delegasjon. Fra venstre Stine Solvik, Sofie Solheim, Milla Elisabeth Peersen Mariusdottir, Mia Tomine Neset og Jo Adrian Rødbotten, alle 2MKA.

Våre tre samfunnsinteresserte elever tror også at krigene på Gaza og Ukrainia tar slutt, slik alle kriger gjør. Spørsmålet er bare når.

Dessverre har mennesker lagt seg til den stygge uvanen å slakte hverandre når de ryker uklar. Kan de kommende generasjoner læres opp til å bruke munnen fremfor ammunisjon?

Adrian: - Det kommer jo helt an på hvordan kommende generasjoner håndterer konflikter, og jeg vil ikke si det er håpløst å bruke FN.

Khach: -Jeg føler vår generasjon er en byggestein på veien. Se bare på ungdom som demonstrerer for fred i Palestina.

Mia: - Jeg har lyst til å si ja, men vet ikke helt om jeg tror på det. Jeg tviler på at det blir slutt på krig mens jeg lever. Konflikter vil uansett oppstå, bare se hvordan søsken krangler.

Fire unge - Klikk for stort bildeFrankrikes delegasjon. Fra venstre Thomas Midbøe, Khach Jemar Huynh , Iselin Abildsnes og Aida Hilan Tsigakis. Tangen vgs

Med en fredfull mine sitter Inga Kaleck bakerst i bystyresalen. Hun er lærer io blant annet samfunnskunnskap  fryder seg over det hun ser og hører:

-Elevene tar oppgaven veldig alvorlig, se bare på de flotte klærne. I dag lærer de mye om hvor kompleks storpolitikken er og om hvordan konflikter kan håndteres.