På tokt til Irland, men ikke som ville vikinger

Da våre forfedre dro i vesterled, røvet de nonner og kirkesølv. Under et besøk i Dublin nylig bød Tangen-folk på røkelaks, sjokolade og undervisningsmetoder.

To mennesker ved elv i bymiljø - Klikk for stort bildePå tur i Irlands hovedstad Dublin. Tangen-lærerne Jorunn Arntzen Nordang og Jon Andreas Vonen Robstad. Tangen vgs

-Vi ble svært vennlig mottatt på vår nye vennskapsskole i Irland. Ikke minst var kollegene der borte veldig interessert i hva vi driver med, forteller Egil Ellenes, avdelingsleder for fellesfag-humanistiske fag. Toktet vestover ble finansiert av EU's Erasmus pluss-program, der Tangen er med.

gruppe på fem middelqaldrende - Klikk for stort bildeSmakebiter fra Norge til irene. Fra før har Tangen vennskapsskoler i Spania, Tyskland og Frankrike, i regi av EU's Erasmus pluss-program. Nå er Irland kommet til. Fra venstre Jorunn fra Tangen, Sarah og Kathie fra Kingswood og Jon Andreas og Egil fra Tangen. Tangen vgs

Av engelsklærerne som var med på turen, Jorunn Arntzen Nordang og Jon Andreas Vonen Robstad, pådro Egil seg kjælenavnet propagandaministeren, siden han tente interesse hos det irske vertskapet for både undervisningsmetoder, røkelaks og sjokolade.

College

Skolen trioen besøkte, var Kingswood Community College i hovedstaden Dublin. Den er altså Tangens nye vennskapsskole og har knapt 1000 elever til sammen, fordelt på ungdomstrinnet og videregående.

Skoleaula innvendig - Klikk for stort bildeBygningen til vår nye vennskapsskole i Irland er bare åtte år gammet. Skoleuniformen er blå genser, men reglementet praktiseres ganske løselig. Tangen vgs

I undervisning og læring på Kingswood praktiseres UDL-metoden.  Den står for Universal Design for Learning og skal gjøre det lettere å lære for alle. I tre år har Kingswood jobbet med å innføre denne metoden, og erfaringene er blitt delt med skoler i inn- og utland.

Indiske småjenter ved bord - Klikk for stort bildeInternasjonal kulturmønstring på Kingswood. Her en gruppe med røtter i India. Tangen vgs

-Da vi fortalte om prosjektbasert, tverrfaglig og utforskende læring, ble irene veldig interessert. Det var tydelig at de ønsket å ta til seg en del av vår filosofi, sier Egil.

Besøk

Dette får lærere fra Kingswood rik anledning til i januar og februar neste år, da de i grupper på mellom tre og fem kommer på besøk til oss. Dessuten reiser en gruppe elever med faget Engelsk II, det vil si fordypning i dette språket i vg3, til Dublin våren 2025. Reiseleder og lærer blir Jon Andreas Vonen Robstad.

Moderne

Selv om Kingswood på noen felter kan virke gammelmodig i våre øyne, er den blant de mer moderne i Irland. For eksempel er den én av 20 skoler i landet hvor elevene får tiltale lærerne med fornavn. Hørt på maken, Egil!

Moderne bygning  - Klikk for stort bildeHovedinngangen til Kingswood Community College. Tangen vgs

Jorunn Arntzen Nordang:

- På Kingswood var det i all hovedsak lærerstyrt undervisning, og lite samspill mellom elevene og mellom lærer og elev. Men det var positivt å se at forbudet mot mobil i skoletiden førte til livlig prat mellom elevene i lunsjen. I det store og det hele tror jeg både Tangen og Kingswood kan ha godt av et tettere samarbeid, og jeg er full av inspirasjon etter besøket.

Gruppe foran skolebygg - Klikk for stort bildeDe vennlige elevene Daniel (t.v.) og Dylan (ytterst t.h.) ga de norske gjestene en omvisning på Kingswood Community College i Dublin. I midten Tangen-folkene Jorunn Arntzen Nordang, Jon Andreas Vonen Robstad og Egil Ellenes. Tangen vgs

Jon Andreas Vonen Robstad:

- Jeg sitter jeg igjen med et inntrykk av at vi på Tangen er flinkere til å inkludere elevene i undervisningen. En logistisk forunderlighet på Kingswood var dessuten fraværet av friminutt mellom timene. Så om noen synes det kan være hektisk å komme seg fra klasserom til klasserom på kort tid hos oss, bør ta seg en tur til Kingswood for å se hvordan en dag med konstant forsinkelse arter seg.

Det går på engelsk og irsk

• Ved siden av engelsk er irsk offisielt språk i Irland, og det må alle skoleelever lære. Irene kaller dette gamle målet Gaeilge (gælisk).
  • I det daglige snakker en mindre del av befolkningen irsk, og da helst eldre mennesker i landlige strøk. Veldig forskjellig fra engelsk er irsk, bare ta navnet på hovedstaden Dublin, som på irsk heter Baile Átha Cliath. Og nå setter vi over til engelsk:
  • In some cases, the official English or anglicised name is wholly different from the official Irish language name. An example is Dublin: its name is derived from the Irish dubh linn (meaning "black pool"), but its Irish name is Baile Átha Cliath (meaning "town of the hurdled ford").