Oscar-vinner tilbake på Tangen

Lars Erik Eriksen redigerer filmer for de største selskapene i verden. Han gikk selv på linjen for medier og kommunikasjon for 15 år siden.

Ung mann i auditorium - Klikk for stort bilde-Jeg hadde stor nytte av årene på Tangen. Selv om studioet der var lite, lærte jeg alt om produksjonslinjen i en film, forteller Lars Erik. Borys M. Roguski, 1MKA

Tekst: William A. Grønåsen, 1MKA

I et auditorium på Tangen viser 32-åringen Eriksen noen svært imponerende klipp av hva han holder på med. Klippene viser scener med suggererende lyd og fascinerende bilder. Elevene i salen klapper etter at klippene er blitt vist.

Eriksen fikk en Oscar-pris i 2018 i kategorien “best special effects” for filmen Blade Runner 2049. Det var en stor gruppe som jobbet sammen om dette i  effektselskapet Framestore i Montreal.

Tangen-elev

Lars Erik var selv en Tangen-elev, for 15 år siden, da han gikk på medie- og kommunikasjonslinjen.

-Jeg lærte mye på Tangen. Riktignok gjorde jeg mange feil, men feilene blir en bedre av, fastslår han.

På medie- og kommunikasjonslinjen fikk han en god klassekamerat. I Lofoten endte denne kameraten. Likevel kunne han jobbe på den samme filmen som Lars Erik med tilhold i Canada. Lars Erik studerte i tre år før han fikk jobb i et lite selskap med 20 ansatte. Her begynte han å jobbe med filmen Blade Runner 2049.

Oscar

Han forteller at ca. et år etter at filmen var ferdig, vant Blade Runner 2049 Oscar-prisen for “Best Visual Effects”.

-Siden den første filmen jeg jobbet med, fikk en Oscar, ble forventningene høye, bemerker Lars Erik. I dag er han såkalt compositer. Det vil si at han har ansvar for hvordan filmen ser ut helt til slutt. Finpussingen tar lang tid. Snart reiser han tilbake til Canada for å jobbe på «Guardians of the galaxy“, en svært kjent serie av filmer.

Spørsmål

Så ble det åpnet for spørsmål fra salen:

- Hvordan var stemninga under Oscar-utdelingen?

-Jeg var på en “fin” bar i Canada hvor skoene klistret seg til gulvet. Det ble helt stille da prisen for “Best Visual Effects” skulle deles ut. Jeg visste ikke helt hvor jeg skulle gjøre av meg. Oscar-statuetten var tung og skinte som bare det, forteller Lars Erik.

-Får dere en nøyaktig bestilling?

-Desto høyere du kommer i systemet, jo mer kreativ kan du være. Det er ikke like gøy å jobbe med en nøyaktig bestilling.

Mann intervjues av dame med ryggen til - Klikk for stort bilde-Favorittfilm? Ringenes herre, så klart, svarer Lars Erik Eriksen til intervjuer og lærer Helle Bergan. Borys M. Roguski, 1MKA

Morsomst

-Hva er det morsomste prosjektet du har vært med på?

-Det er Fantastic Beasts-filmene.

-Hva gjør du når du føler du har gjort noe galt, men ikke finner feilen selv?

- Da spør jeg ham ved siden av meg, for det er ingenting vi mennesker er bedre til enn å finne feil hos hverandre. Da får man ofte svar på hva som er galt og hva som må gjøres, men dette handler også om erfaring.

-Hva er det vanskeligste du gjør på jobb?

-Det er å få ting til å se ut som det ikke er
blitt redigert.