Også idiotiske ytringer må demokratiet tåle

Hva er det lov å si og ikke si? Woke, ytringsfrihet og kanselleringskultur var temaet for redaktør Danby Chois foredrag til lydhøre elever

To unge og en litt eldre på podium - Klikk for stort bildeElevene Mettin Mo (t.v.) og Adna Abdullahi Ali fra den interkulturelle Kryssgruppa intervujet Danby Choi etter foredraget hans. Camilla Angelina Ostojic

- Vi må tåle å bli kødda med, enten vi er heterofile, homofile, innvandrere eller innfødte nordmenn. Det hevdet Danby Choi, selv innvandrer fra Sør-Korea og homofil. Han er redaktør i nettavisen Subjekt.no, som skriver mye om kultur.

Spillerom

- Komikere må ha stort spillerom, det samme må forskere, ellers er demokratiet i fare, hevdet Choi. Å endre gamle bøker med støtende ord, tok han sterkt avstand fra. Gjør vi slikt, mister vi en del av historien, understreket redaktøren.

Her er klipp fra foredraget:

Slik reagerte fire elever:

Mari Wrånes Visser, vg3:

Danby Choi ble fredag klappet frem av mange spente elever som ikke visste hva de skulle høre. Under foredraget tok han opp mange viktige og dagsaktuelle temaer, som blant annet woke og kanselleringskultur, med ytringsfriheten som hovedtema. Vi elever hører ofte ordet woke, men det er ikke sikkert alle skjønner hva det betyr. Danby Choi begynte med å fortelle historien om woke som gjør at vi elever fikk en dypere forståelse av begrepet.

Videre fikk han oss til å tenke ved å stille kritiske spørsmål og oppmuntret oss til å tørre å si vår mening i samfunnet! Elevene reagerte ved å stille spørsmål og det var tydelig at foredraget engasjerte dem. Jeg tror at mange elever tok med seg masse nyttig kunnskap fra dette foredraget.

Borys Roguski, vg2:

Jeg likte Danbys meninger, det at han ytret seg åpent og spesielt måten han ytret seg på. Svarene hans var veldig utfyllende, og ikke minst interessante. Jeg likte disse tingene fordi jeg føler dagens samfunn mangler folk som sier det de mener.

En ting jeg spesielt la merke til, var statistikken som viser at 52 prosent av unge mennesker ikke tør å uttrykke seg fritt på grunn av frykten for wokekulturen, kanselleringskulturen og økende politisk korrekthet. Han advarte om at dette utgjør en trussel mot demokratiet.

Jeg liker det at Tangen har slike arrangementer fordi jeg føler at vi som elever lærer mye av det, pluss at jeg tror de fleste synes dette er gøyere enn å bare sitte i et klasserom. Jeg likte også det at vi elever kunne stille kritiske spørsmål. Dette er jo også en måte å bli hørt og få fram sin mening på.

Foto: Camilla Angelina Ostojic

Emilie Tarina Trondsen Sheppard, vg2:

Foredraget synes jeg var skikkelig spennende å høre på! Det starter med at han introduserer hele temaet «woke» med litt bakgrunnshistorie. Det er mange elever som ikke forstår seg på temaet, og dette tror jeg hjalp en del til å skjønne hele konseptet.

Videre snakker han om hvorfor «woke» har gått fra noe positivt til noe som ikke nødvendigvis vil bety det samme i et mer moderne samfunn. Det at han tar opp kontroversielle temaer og åpner opp for en sunn debatt er veldig gøy. Jeg blir positivt overrasket over hans brede kunnskap om temaet, og synes det burde være mer snakk om ytringsfrihet og debatt blant unge!

Foto: Camilla Angelina Ostojic

William Albert Rost Grønåsen, vg2:

Choi forteller om hvordan woke oppstod, og det var veldig interessant. «Stay woke» hjalp med å påpeke rasismen. Nå har woke har utviklet seg til et slags skjellsord, og at bruken av det kan gå utover ytringsfriheten, mener Choi.

Jeg likte godt at han ytret seg slik han ville, selv på en såpass fargerik og sensitiv skole. Jeg kjente meg igjen i mye av det han fortalte om i foredraget sitt, spesielt det med at samfunnet faktisk burde tåle litt.

Jeg synes publikum stilte for få spørsmål. Danby Choi brukte også veldig lang tid på å svare på relativt enkle spørsmål fra salen.

Det er bra at skolen betaler for slike forelesninger. Dermed får elever et innblikk og et perspektiv fra en som har peiling. Jeg vil gjerne ha flere slike.

U(ng mann på talerstol - Klikk for stort bilde-Om ikke vi har stort rom for ytringer, trues demokratiet, sa Danby Choi, redaktør i Subjekt.no. Camilla Angelina Ostojic Ung jente står på taburett opg snakker - Klikk for stort bildeEtter foredraget til Danby Choi søkte elevene speaker's corner-stasjoner rundt om på skolen. Spørsmålet om det finnes flere enn to kjønn, samlet mange. Her sier Hannah Eike Velken at intersex-mennesker har andre kromosomer enn menn og kvinner. Tangen vgs