Nylig flyttet han hit fra Ski. Nå vil Julian sparke og slå sørlendinger.

Slapp av, dette er en fredelig fyr som driver med kickboksing.

To kickboksere i ringen - Klikk for stort bildeHan har gått to kamper og vunnet begge. Privat

Han stirrer på gutten foran seg. Han står som en tiger på spranget. Han speider etter den minste bevegelse.

Uuups! Der kommer et spark. Julian hopper kjapt til side og slår fyren i magen.

Slåssing i gata? Å nei. Dette er en kamp i kickboksing Julian Ellingsen skal komme til å vinne. Det gjør han ved å få inn flest poenggivende slag og spark.

Lettkontakt

Men motstanderen kommer fra de to rundene à tre minutter uten varige inntrykk på kroppen. Dette er kickboksing med lettkontakt, der det sparkes og slås mindre kraftig enn i fullkontakt - varianten hvor et av målene er knock out, det vil si måner og stjerner i knollen mens man siger mot gulvet.

Rett før skoleåret begynte kom Julian flyttende fra Ski sør for Oslo til Kristiansand. Nå går han i 2STA og vil fortsette med kickboksing. Derfor må han sjekke klubber med sporten i Vågsbygd og på Lund.

Ung gutt portrett - Klikk for stort bilde-Vær deg selv og vær litt frampå. Det er rådet fra Julian Ellingsen til dem som er nye på Tangen. Tangen vgs

Adrenalinkick

-Kickboksing krever hurtighet, styrke og utholdenhet. I tillegg gir den et adrenalinkick, forteller Julian. Kickboksing begynte han med tidlig, men så ble det noen års pause da han dyrket karate, bryting fotball og kampsporten MMA.

-Fotball ga meg ikke nok action, bemerker Julian.

-Er du blitt fristet til å gi noen juling på gata?

-Det har hendt at jeg ber folk passe seg, siden jeg driver med kickboksing, men det er bare på tull. Jeg er en fredelig fyr.

-Hvordan føles det å bli sparket og slått i kamper?

Jeg var redd jeg skulle bli sittende alene i kantina på skolen, men jeg gled raskt inn i en vennegjeng.

Ubehagelig

-Selv om vi har beskyttelsesutstyr, kan det være ubehagelig. Men en må jo være med på leken. Respekt og vennlighet er en del av denne sporten.

- Hvordan var det å treffe nye klassekamerater på Tangen - uten boksehanskene på?

-Overraskende lett. Jeg var redd jeg skulle bli sittende alene i kantina, men jeg gled raskt inn i en vennegjeng.

-Har du et råd til folk som er nye på skolen?

-Vær deg selv og vær litt frampå. Du må tørre å snakke med andre, litt selvsikkert, men ikke arrogant.

Ung gutt med boksehanske. - Klikk for stort bildeEi økt med kickboksing er mer krevende enn en runde med styrketrening, synes Julian Ellingsen. Privat

Kickboksing

Hva: En kampsport hvor det er tillatt å slå (med boksehansker) og sparke mot overkroppen.

Hvordan: Kampsporten har blitt kalt en moderne versjon av karate, taekwondo og boksing. Det konkurreres i fullkontakt, der den vinner som får flest poeng eller slår ut motstanderen, eller lettkontakt, der slagene og sparkene er noe svakere.

Utstyr: Utøverne trener barbeint i en T-skjorte eller singlet, og en vid bukse. Dessuten bruker utøverne leggbeskyttere, fotbeskyttere, boksehansker, hjelm, tannbeskytter, susp, brystbeskyttelse for kvinner, og wraps/bandasje til hender og håndledd.

Gradering: Utøvernes ferdigheter testes. Deretter tildelse de belter i forskjellige farger som viser hvor dyktige de er.

Utvikling: Idretten vokste frem i USA på 1970-tallet, og ble populær på kort tid. På 1980-tallet var de fleste utøverne menn, men på slutten av 1990-tallet vokste interessen blant jenter. Norges Kickboxingforbund har ca. 5500 medlemmer.