Ny podkast: Vi tar grisepraten på alvor

Hore. Fitte. Homse. Kjønnsordene blir muligens sagt for spøk, men de kan gjøre veldig vondt.

Ung jente og ung mann. - Klikk for stort bildeThea Berg Premak i 3MKA og lærer Øyvind Vorset Heiberg advarer mot verbal kjønnstrakassering. Tangen vgs

-Jeg har ikke selv blitt plaget med ufyselige kjønnsord, men har hørt andre bli det. Oftest er det guttene som lar jentene gjennomgå, forteller Thea Berg Premak i 3MKA i en ny episode av podkasten Tangenfolk.

Lektor Øyvind Vorset Heiberg er også i studio, og da han gikk på skolen, ble tabuordene flittig brukt blant gutta. Men han tror ikke det lå noe vondt bak.

- Det var nok en umoden sjargong, sier Øyvind.

Skummelt

Men selv om kjønnsordene brukes bare på fleip, må mottakeren avgjøre om dette er greit eller ikke, hersker det enighet om i podkast-studioet.

Og husk at ord er skumle greier. Ifølge forskere i Ungdata har 28 prosent av jentene og 15 prosent av guttene på videregående opplevd verbal seksuell trakassering.​

Men denne plagingen finnes i flere varianter, for eksempel overgrep, blikk og digital mobbing. Følgene kan være stress,​ søvnproblemer, utrygghet og farvel til skolen, forteller forskerne oss.

Søkelys

Snart setter Tangen vgs søkelyset på kjønnstrakassering, og der er Øyvind sterkt engasjert. I klasserommene skal det undervises i hva dette er og hva det kan føre til. Målet er soleklart: Vi skal omgås med vennlighet og respekt.